vrijdag 13 augustus 2021

All Things Must Pass 50th Anniversary

Zelf ben ik nooit een groot fan van The Beatles geweest. Daarmee ontken ik niet hoe goed ze zijn, maar het is gewoon niet mijn kopje thee. Vooral de beginperiode vond ik het teveel een boyband. Dat begrip bestond toen nog niet maar de verschijnselen waren gelijk. Braaf geklede jongetjes op het podium en gillende meiden in de zaal. 
Songs als "She Love You" kan ik ook met de beste wil van de wereld niet anders afdoen dan niemendalletjes. Of iets veel verkocht wordt is niet altijd een goed argument. Bij de McDonalds staat iedere dag ook een enorme rij. Deze blog gaat te ver om het over het eten van McDonalds te hebben, maar het is ongezond, smakeloos en duur. Dat is echt een heel slechte combi!
 
Verder kan ik de stem van McCartney niet verdragen. Paul lijkt mij oprecht een onwijs aardige vent en is een briljant songwriter, maar die stem kan ik gewoon niet hebben. Veel vrienden snappen dat niet maar zo snap ik dan weer niet dat er mensen zijn die geen koriander lusten. Deze blog gaat te ver om het over koriander hebben, maar het is gezond, intens van smaak en breed inzetbaar.
 
Verder is het natuurlijk totaal niet relevant wat ik van The Beatles vind. Toch kan ik van een aantal solo albums van Lennon prima genieten en ben ik wel een heel groot fan van het solowerk van George Harrison.
In mijn ogen is het einde van de Beatles het beste wat Harrison is overkomen. De foto op het album All Things Must Pass dat in 1970 verscheen laat ook een duidelijke boodschap zien. George ontstijgt - weliswaar op zorgzame wijze - duidelijk de vier tuinkabouters. 

Jaren heb ik ook menig Beatles fan met deze metafoor lopen plagen. Verder kon ik het nooit laten om aan alle Beatles fans duidelijk te maken dat deze drie LP set van Harrison veruit het beste solo album is van de Fab Four. 
Persoonlijk vind ik het überhaupt het beste wat uit de totale Beatles fabriek is gekomen, maar nogmaals: wat ik van The Beatles vind is niet zo boeiend.  

All Things Must Pass was het eerste 3LP album dat door een enkele artiest werd uitgebracht. Uiteraard hebben we het dan over moderne muziek. In de klassieke muziek waren boxen met meerder platen in die jaren al heel gebruikelijk vanwege de lengte van sommige klassieke muziekstukken.


Drie platen in één keer was in 1970 echt wel een heel gewaagde zet. Toch kreeg het album van alle kanten lovende kritiek en scoorde de ene na de andere vijf sterren notering.
Ook commercieel werd de plaat een daverend succes. In de VS haalde de plaat zesmaal platina. Voor een kostbare 3lp box zijn dat duizelingwekkende resultaten, want dat betekend dat de box in de VS zes miljoen keer over de toonbank ging!

Die successen waren niet zo vreemd want het album bevat het meesterwerk "My Sweet Lord" maar ook bekende nummers als "What Is Life", "Isn't It a Pity" en " Beware of Darkness". Verder een erg fraaie cover van "If Not for You". Dat nummer is Bob Dylan waarmee Harrison bevriend was. Een jaar later speelde de twee vrienden samen een heerlijke set op het Concert For Bangla Desh.
 
Op het album All Things Must Pass spelen een aantal groten uit de muziek waaronder een keur aan sessiemuzikanten. Aan bod komen Billy Preston, Bobby Keys, Bobby Whitlock, Carl Radle, Dave Mason, Eric Clapton, Gary Brooker, Ginger Baker, Jim Gordon, Jim Price, John Lennon, Klaus Voormann, Peter Frampton en Ringo Starr.
 

All Things Must Pass was toen het in 1970 werd uitgebracht beslist een nieuw baken in artistieke vrijheid. Drie platen? Wie durft dat? Toch vooral zes kantjes geniale muziek. Daarbij dient wel aangemerkt te worden dat kant vijf en zes met de Apple Jam het bij specifieke Harrison fans vast beter zal doen dan bij de doorsnee Beatles fan. Kant vijf en zes zijn immers een stuk minder laagdrempelig dan de eerste vier kanten.
Ook de box en het artwork zitten briljant in elkaar en analisten raken zelfs na 50 jaar over dit album niet uitgepraat. Dat gaat dan ook de komende tijd niet gebeuren want ter gelegenheid van de 50e verjaardag van het album zijn deze maand een groot aantal verschillende jubileum sets uitgebracht. 
Hierop veel outtakes en alternatieve versies en zelfs een set in een grote kist met beeldjes van Harrison en de vier tuinkabouters.
Voor die laatste set moet je wel diep in de buidel want die kost 1000 dollar.

Voor normale mensen zoals ik zijn er gelukkig gewone 2CD en 3LP sets. De 3LP box die gelijk is aan de oorspronkelijk release was redelijk geprijsd dus als Harrison fan kon ik die niet laten staan.

Na deze release hoop ik stiekem dit jaar op een 50 jarige jubileum set van Concert For Bangla Desh. Dat vind ik na All Things Must Pass beslist George's andere meesterwerk.

George deelt helaas niet in de vreugde van dit 50 jarig bestaan want hij kwam 20 jaar geleden op veel te jonge leeftijd aan keelkanker te overlijden. De muzikale erfenis die George ons heeft nagelaten is echter imponerend en - los van het ranzige geldwolven gedrag van platenmaatschappijen - is het volledig terecht dat All Things Must Pass nog eens stevig in de spotlights staat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten