vrijdag 14 mei 2021

David Byrne

De vandaag jarige David kennen we natuurlijk vooral als voorman van The Talking Heads. Tussen 1977 en 1988 maakt deze New Wave band acht puike studio-albums.
Eigenlijk kan je wel stellen dat ze eigenlijk geen matige albums hebben gemaakt. Dat gezegd hebbende is Naked hun laatste album beslist minder ten opzichte van topalbums zoals Remain in Light en Fear of Music.
Dat heeft ook te maken dat dat de eerste albums pure New Wave waren en daarna tot wat meer geflirt werd met Pop Rock.
Zo ook op het album Little Creatures waar een blend gezocht wordt tussen New Wave en Pop Rock. 
Die Pop Rock elementen maken het album daardoor wel heel toegankelijk en het album was dan ook geliefde bij een zeer breed publiek.
 
Little Creatures is het zesde studio-album van The Talking Heads en wie de zes albums op rij beluisterd hoort toch een band die aan het zoeken is. Puike, puike albums maar ze zijn duidelijk zoekend en dat het album Little Creatures wordt afgesloten met Road to Nowhere mag geen verbazing oproepen.
Road to Nowhere kan uitgelegd worden als een soort van liefdesdrama, maar als die geliefde nu The Talking Heads zelf zijn?

Would you like to come along
You can help me sing this song
And it's all right, baby, it's all right

They can tell you what to do
But they'll make a fool of you
And it's all right, baby, it's all right

We're on a road to nowhere
We're on a road to nowhere
We're on a road to nowhere

We're on a road to nowhere

Nadat The Talking Heads definitief uit elkaar lagen ging David Byrne op de solotoer. Tijdens de Talking Heads periode had David samen met Brian Eno al een soloplaat gemaakt en de teller staat inmiddels op 10 solo-albums.

Na een paar van deze albums heb ik David Byrne gelaten voor wat het is. Het is mij allemaal te Avant-gardistisch. Daar waar ik de New Wave een natuurlijke tegenbeweging vond, vind ik die Avant-gardistische bewegingen in de muziek te geknutseld.
Anders doen om het anders doen. Het roept bij mij ook het gevoel op dat er een of ander intellectueel aureool hangt als een soort van muur om de "gewone man" buiten te sluiten.

Dat neemt niet weg dat ik de bijdrage die de jarige David Byrne bij de Talking Heads heeft geleverd ik enorm weet te waarderen.
Zowel de pure New Wave als de meer Pop Rockachtige nummers. Om de vrijdag lekker te beginnen het mega succes Little Creatures op de speler gelegd.
 
David Happy Birthday!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten