donderdag 1 april 2021

Outlaw John Wesley Hardin

Hardin is geen typefout maar het is wel een afwijking op de hoes van achtste studio-album van Bob Dylan dat in 1967 verscheen. Dit album is immers vernoemd naar een outlaw uit het tweede deel van de 18de eeuw.

Bob wordt dit jaar 80 en zoals eerder beloofd ga ik regelmatig aan Dylan de nodige aandacht besteden.
Op deze blog heb ik al een paar keer een poging gedaan om een Dylan Top 5 te maken. Eigenlijk is dat een kansloos traject want in een Dylan album top 5 horen zomaar een dozijn platen thuis.

Zelf merk ik dat ik op de een of andere manier het album John Wesley Harding stelselmatig oversla als het om Dylan's beste albums gaat.
Het album zit bij mij toch een beetje in een blind spot en daarmee doe ik dit album zwaar onrecht aan.
Vandaag zetten we dat even recht!
 
Dylan was nog aan het herstellen van een zwaar motorongeluk en met dit album schoof hij wat op naar de hoek van de Country. Iets wat op de opvolger Nashville Skyline nog verder zou worden doorgetrokken.

John Wesley Harding bevat een dozijn pareltjes waarbij het nummer "All Along the Watchtower" dat dankzij Jimi Hendrix een legendarische status heeft gekregen. Laten we toch de versie van Dylan niet te kort doen want zijn versie is een juweeltje:
Het is ook een van de vele songs waar analisten hun tanden op stuk hebben gebeten. Voor mij is het toch simpel: Moeten we iedere keer Dylan snappen of haalt ieder uit een nummer waar hij/zij op dat moment behoefte aan heeft?
Dat laatste lijkt mij geen slechte manier om van muziek te genieten. Zeker als we luisteren naar deze woordentovenaar.

Soms kan je jaren op een tekst van Dylan kauwen zoals "The Ballad Of Frankie Lee And Judas Priest". Hoewel Dylan ons aan het eind mee probeert te geven wat de moraal is van deze song, kan iedere luisterbeurt weer een nieuw inzicht geven.

Zelf kan ik erg genieten van de nummers "Drifter's Escape" en "As I Went Out One Morning" omdat beide nummers een - voor mij dan toch - een speels muzikale insteek hebben.

Ondanks de nodige tekstlabyrinten zorgt Dylan dat we op dit album eenvoudig eindigen want uitsmijter "I'll Be Your Baby Tonight" is lekker concreet. Een song dat zorgt voor geruststelling, comfort, gemak, je thuis voelen. Dylan als zorgzame romanticus:

Close your eyes, close your door
You don't have to worry any more
I'll be your baby tonight.

Shut the light, shut the shade
You don't have to be afraid
I'll be your baby tonight.

Well, that mockingbird's gonna sail away
We're gonna forget it
That big, fat moon is gonna shine like a spoon
But we're gonna let it
You won't regret it.

Kick your shoes off, do not fear
Bring that bottle over here
I'll be your baby tonight. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten