donderdag 8 april 2021

George Ezra - Wanted on Voyage

Over nieuwe artiesten heb ik nooit zoveel te melden. Het is ook nog nauwelijks bij te houden. Ik lees meerdere muziekbladen per maand en volg divers websites.
Het wordt echter alleen maar meer en meer. Oudjes als Dylan, Neil Young, Stones blijven met platen komen, terwijl er ook diverse generaties nieuw artiesten met schitterend werk komen.

Schitterend werk kunnen we dit debuut album van George Ezra uit 2014 wel noemen. Toen ik de eerste keer het nummer "Budapest" hoorde werd ik gelijk beetgepakt. Als een soort houdgreep maar zonder mij er ongemakkelijk bij te voelen. Een wurggreep die voelde als gewenst!

Na het horen van "Barcelona" was ik om en moest ik dit album hebben. Ezra heeft een heel opvallende stem waar je waarschijnlijk als een blok voor valt of het helemaal niks vindt. Net als koriander. Jakkes of heerlijk. Geen middenweg!

De vakpers was over dit album echter unaniem en het regende 4 en 5 sterren. Toch heb ik twijfel of ik tien albums van Ezra zou willen hebben. Zover is het nog niet wat na z'n tweede album (in 2018 is het op dit moment wachten op nummer drie. Nummer drie heeft hij min of meer tijdens zijn tournee in 2019 aangekondigd, maar door de Corona gaan al dit soort planningen helaas op z'n kop.

Ezra hoort bij mij in de categorie waar ik beslist één album van moet hebben, maar dan is één waarschijnlijk ook genoeg. Van Led Zeppelin, Allman Brothers, Pink Floyd, Van Morrison, Neil Young kan ik gewoon tien albums achter elkaar draaien.
Bij Ezra krijg ik dat gevoel niet, terwijl ik Wanted on Voyage van voor tot achter helemaal afkluif. Geen noot, geen regel wil ik missen, maar dan is het op de een of andere manier ook klaar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten