zondag 14 maart 2021

Internationale Dag voor de Rivier

Deze dag is niet alleen voor de rivier, maar ook tegen de dammen. De meeste dammen mogen dan voor de nodige energie zorgen er is vaak veel schade aan natuur en cultuur. Soms moeten zelfs hele dorpen verhuizen en raken dier- en plantensoorten bedreigd.
Het is als met zoveel in deze wereld en ook bij dit soort projecten schijt de duivel weer op een grote hoop. Investeerders verdienen aan stuwdammen dik geld en lokale bevolking is de klos.
 
Op eigen kracht kon ik niet direct een nummer vinden wat dit onderwerp eens stevige bij de keel zou pakken.
Dus maar een plaat gepakt met een titel die aansluit op het thema rivier. Dan komen we bijna vanzelf op het dubbelalbum The River van Bruce Springsteen.

Zelf was ik een Springsteen fan van het eerste uur en toen The River verscheen was ik wel enthousiast, maar ik betreurde ook dat het allemaal iets te laagdrempelig werd. Met Born In The USA ging dat nog een stap verder. 
The River verscheen 17 oktober 1980. Dat was op een vrijdag en op zaterdag had ik het album in bezit.
Prima album maar na drie draaibeurten zong ik alles van voor tot achter mee. Niet dat ik daar anderen gelukkig mee maakte en zelf vond ik het allemaal wat te makkelijk.
 
Zeker als ik dat afzet tegen mijn drie favoriete albums van The Boss die eerder waren verschenen: Greetings From Asbury Park (1973), Born to Run (1975) en Darkness on the Edge of Town (1978).
The River voelde voor mij niet als een logische stap, maar ieder mag dat natuurlijk anders zien. Bruce zou een grote ster gaan worden en ik moest hem met meer en meer mensen gaan delen.

Gelukkig nog niet bij de promotie van het album The River. Een half jaar na het verschijnen van dit album gaf Bruce een concert in Ahoy-Rotterdam. Aanvankelijk was er slechts één optreden gepland maar dat was in een vloek en een zucht uitverkocht. Dus een tweede avond werd gepland.
Beide avonden ben ik geweest en ik had toch het idee dat er heel veel dezelfde mensen in de zaal zaten.

Twee heerlijke en onvergetelijke avonden. M'n keel schor staan schreeuwen en m'n handen stuk staan klappen. Optredens van Bruce zijn nu eenmaal uitputtingslagen.
Uiteraard kwam het album The River flink aan bod. Eerste avond maar liefst 13 nummer en de tweede avond 11 nummers van dit nieuwe album.
Persoonlijk vond ik de nummers op het podium in de meeste gevallen een stuk steviger en meer body hebben.

Op beide avonden helaas geen nummers van het debuut album Greetings From Asbury Park, maar wel nummers van Born to Run (2/3 ) en Darkness on the Edge of Town (5/7).
Beide avonden speelde Bruce en z'n band ook een aantal covers. Onder andere This Land Is Your Land van Woodie Guthrie. Dat speelde hij beide avonden en dat wist ik enorm te waarderen.
Ook een aantal covers van Creedence Clearwater Revival wist Springsteen uitstekende te vertolken.
Twee avonden heerlijke Rock & Roll en daardoor zal het album The River voor mij toch altijd wel een bijzonder plekje houden................



Geen opmerkingen:

Een reactie posten