dinsdag 2 februari 2021

The Blues Highway

Louisiana en Mississippi hebben mij altijd al gefascineerd, maar de laatste weken hebben ze mij bij de keel gegrepen en laten mij niet meer los.
Het liefst vlieg ik vanavond nog naar Memphis om dan via de Highway 61 en de Mississippi naar New Orleans te reizen.
Uiteraard met tientallen tussenstops, zijweggetjes, extra lusjes en vooral langs heel veel unieke locaties.

Highway 61 wordt ook wel de Blues Highway genoemd en hier liggen 100en sites met een rijke historie op het gebied van de Blues.
De crosssroad waar Robert Johnson z’n ziel aan de duivel verkocht zou de kruising moeten zijn met Highway 49.
De staten Louisiana en Mississippi zijn de geboortegrond van vele Blues legendes en die locaties zijn nagenoeg allemaal gemarkeerd met een schitterend infobord. Deze zijn verzorgd door de organisatie Mississippi Blues Trail en al vele sites zijn op deze manier gedocumenteerd en van infoborden voorzien.

Vele, vele grote Bluesmannen deden hier hun eerste stapjes: Robert Johnson, Albert King, B.B. King, Ike Turner, Bo Diddely, Howlin' Wolf, Elmore James, Charley Patton, Big Jack Johnson, James Cotton, Son House, Jimmy Rogers, John Lee Hooker, Little Milton, Buddy Guy, Muddy Waters, Otis Rush, Willie Dixon en vele, vele anderen.

Wie goed naar het lijstje kijkt zal toch moeten concluderen dat eigenlijk alle grote zwarte Blues mannen daar geboren zijn.
Wat moet dit toch een indrukwekkende streek zijn om als muziekliefhebber rond te struinen.

Op enig moment ging ik kijken wat er nog meer voor interessants is, want om alleen voor de Blues zo’n kostbare reis te maken vind ik ook wel iets over de top.
Verder kijken had ik niet moeten doen. Highway 61 heeft mij definitief bij de lurven. Niet zomaar omarmt maar in haar greep.

De Burgeroorlog, de slavernij, de Swamps, Coca Cola museum, Bourbon Street, Oak Alley Plantation, St Louis Catedrale, Jackson Square, Cafe du Monde, Crossroad 61/49, Saint Louis Cemetery, Jazz diner op steamboat Natchez, J&M studios, Baton Rouge, Area 61 Flea Market, Steampunk Coffee Roasters, Vicksburg National Military Park, De Soto National Forest
, Mississippi Civil Rights Museum, The Delta Blues Museum, Ground Zero Blues Club, Mississippi War Memorial Building, The Rock & Blues Museum, Red's Lounge, Gulf Islands National Seashore, Tishomingo State Park, Tupelo National Battlefield, LeFleur's Bluff State Park, B.B. King Museum, Hazlehurst, Burgers & Blues................

Wat ik aan websites inmiddels heb bezocht is bizar. Virtual heb ik bij wijze van spreken Highway 61 al bezocht. Afgestruind en zelf al doorleefd.
Een echt bezoek kunnen we haast uitleggen als “opnieuw” bezoeken:

Zeg maar Highway 61 Revisited...........

Heeft iemand eens een hele knappe plaat van gemaakt! Sterker dit is een van de beste albums ooit gemaakt en de inspiratie lag op Highway 61........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten