zondag 7 februari 2021

Nathaniel Rateliff – Tearing At The Seams

Ik heb altijd een enorme zwak voor artiesten die zich niet vastpinnen op één enkele muziekstijl. Iets wat Nathaniel dan ook beslist niet doet.
Een vleugje Soul, wat Blues Rock, Southern Rock, Americana, een scheutje Jazz en Country Rock.

Uiteraard ken ik niet de gehele catalogus van Rateliff en ik kan zomaar wat over het hoofd zien. Wel kunnen we stellen dat de muziekstijlen die het in de Deep South goed doen bij Rateliff in de toolbox zitten. Hij niet alleen wat ook zijn uitstekende begeleidingsband The Night Sweats zijn van vele markten thuis.

Samen meermaals te bewonderen in een TV serie die zich in The Deep South afspeelt. De interesse in Rateliff werd alleen maar sterker.
Ik had Nathaniel al eens gehoord op een streamingsdienst na een tip van een vriendje. Misschien ook eens in de auto s'avonds laat bij een wat beter radioprogramma.
Het was echter de serie NCSI New Orleans die de doorslag heeft gegeven om geld stuk te slaan aan vinyl van Nathaniel. Meermaals treed hij in die serie op en komt zelf een aantal keer voor in een dialoog. Ik val sowieso wel voor de muziek die in die serie wordt gebruikt: Boom, Boom, Boom, Boom.........

De laatste maanden ben ik meer en meer geïnteresseerd in The Deep South. Meer dan ik al was.
Interesse niet alleen in de muziek maar in alle culturele aspecten. TV series, kookprogramma's met als thema Louisiana, Mississippi, New Orleans, Baton Rouge laat ik niet aan mij voorbij gaan om maar meer intel te verzamelen voor als ik straks op missie naar The Deep South ga!

Nathaniel is met z'n 42 nog een snotneus.Toch al zes puike studioalbums, drie EP's en één live-album gemaakt. Een schone catalogus zouden onze zuiderburen zeggen.

Dat is het ook!

Het album wat nu op de draaitafel ligt is uit 2018 en betreft het vijfde studio-album van Rateliff.

Voor de zondagochtend kan je je nauwelijks een beter album wensen. Soulfull gezongen, lekker Rock. Aanwezig maar niet opdringerig. Meeslepend, zwoel, prachtig gezongen en Rateliff heeft uitmuntende muzikanten om zich heen.
Normaal kunnen blazers nog wel eens opdringerig zijn maar alles is op dit album heerlijk in balans. Dit is zo'n album dat mag de hele zondag duren.............

Tearing At The Seams is een dubbelalbum en ik heb een editie die geperst is op wit vinyl. Schitterende zwart/wit hoes.

Het schijnt niet zo goed te zijn om een plaat gelijk weer te draaien, maar voor de tweede koffie is er nauwelijks een betere keuze. Gewoon nog een keer. Smullen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten