zaterdag 23 januari 2021

24 uur naar de hemel

In tijden van crisis doen mensen gekke dingen. Als tijdverdrijf met het verplicht binnen zitten zijn er al heel wat opvallende en creatieve uitdagingen bedacht.

Wat te denken van deze: welk nummer kan je 24 uur lang op hebben staan?  

In mijn geval zal dat al snel een lange jam van The Allman Brothers zijn. Kan ik prima verdragen en met zo'n jam zitten lange passage zonder zang zodat de oorwurm voorkomen kan worden.
Het 24 uur draaien van één enkel nummer is natuurlijk al duizenden keren bedacht. Het begint al in de kroeg met een biertje: "welk nummer kan jij de hele dag horen?"

Verre van een nieuw idee wat ook al een paar keer is uitgevoerd door een radiostation. De meest opvallende is precies 30 jaar geleden toen een radiostation 24 uur lang Stairway To Heaven heeft uitgezonden.
Op 23 januari 1991 schakelde de zender KLSK-FM in Albuquerque, New.Mexico over op een andere programmering.

Vanaf die dag zou het station haar programmering volledig richten op Classic Rock.
Staiway To Heaven was in die jaren door heel de VS bij radiostations het nummer met de meeste verzoeken. Een prima keuze dus om dit nummer te gebruiken. 

Over het gebeuren gaan nogal wat verschillende theorieën. Toen de remaster van Led Zeppelin IV uitkwam heb ik er een wat uitvoerig artikel over gelezen maar kan dat helaas niet meer vinden. Uit het artikel bleek wel hoe voorzichtig we moeten zijn met ooggetuigen! Ieder zag het anders!

Veel gespeculeer, politie, boze luisteraars en nieuwsgierige luisteraars die benieuwd waren hoe lang het ging duren.

Een van de logische speculaties was dat de DJ dan wel dood achter de draaitafel zou liggen. Voor een aantal mensen was dat niet voldoende en zelfs bizarre complottheorieën kwamen op tafel. Dat is blijkbaar iets van alle dag.

Stairway To Heaven doet het erg goed op een uitvaart. Daar verbaas ik mij keer op keer over. Bij een uitvaart van een vrouw al helemaal!
Ja het is een schitterend nummer, maar op mijn uitvaart zou ik het wel fijn vinden als er wat echt passende muziek wordt gedraaid.

Draai dan alles van Led Zeppelin. Daar zou ik wel mee kunnen leven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten