woensdag 16 december 2020

Beethoven 250

Vandaag de 250e verjaardag van Ludwig. Chuck Berry schreef al eens een liedje over hem: “Roll Over Beethoven”

Niet alleen Chuck maar ook The Beatles en ELO hadden daar een hit mee.
Over klassieke muziek weet ik niet zoveel te vertellen als over bijvoorbeeld Blues Rock en Americana.
Maar ontegenzeglijk is Beethoven een van klassieke componisten/muzikanten/dirigenten die muziek laagdrempelig heeft gemaakt EN enorm invloedrijk op veel muziek die daarna gemaakt is.
De ouderen onder ons kennen vast nog The 5th van Ekseption en wat te denken van Because van The Beatles.
Ik heb ergens een artikel liggen met een bizarre opsomming waar we in de moderne muziek Beethoven allemaal terugvinden.
 
Ik heb van Beethoven eigenlijk alleen maar symfonieën. Veel van die sonates – waar hij er bizar veel van gemaakt heeft – laat ik aan mij voorbij gaan.
Gewoon 9 symfonieën vind ik genoeg. Je kan niet van iedereen alles hebben. Van sommige symfonieën heb ik meerdere versies. Wel boeiend om de verschillen te ontdekken.
Opmerkelijk is hoe verschillen in orkest en dirigent invloed hebben om strikt genomen het zelfde stuk muziek. Boeiende vraag die dan opkomt: wie zit het dichts aan tegen wat Beethoven voor ogen (oren natuurlijk) had?
 
Normaal was de 250e verjaardag van Ludwig groots gevierd met veel events. Door de Corona zit dat er even niet in en moeten liefhebbers zich beperken tot virtueel vermaak.
Zelfs in de kringloop een plaatje scoren van Beethoven zit er niet in. Laat staan een gezellige platenbeurs, concert of tentoonstelling.
 

Het jubileum zorgt voor veel muzikale uitgaves op CD/LP maar ook posters, zeefdrukken, beeldjes, boeken, kalenders, T-shirts, koffiemokken en zelfs mondkapjes.
Mooiste Beethoven “gadget” vind ik het speciale pick-up element van Ortofoon. Sowieso een muzikaal merk en met een mooi productaanbod als het om pick-up elementen gaat.
De 2M serie heeft voor de kleine beurs al een geweldig element. De rode 2M is heel veel muziek voor weinig geld!
In de 2M serie is nu de LVB250 Black uitgebracht met op de linker zijkant een afbeelding van Beethoven.
Aannemelijk is dat “onder de motorkap” een gewone 2M black zit.
Dat is een top element in het MM segment (niet ieder wil dat gepiel met MC elementen) maar met 600 euro geen goedkoop ding.
 
De Beethoven special zal vast nog net iets duurder worden. Dus de kans dat ik naar de 6de ga luisteren met de 2MLVD is erg klein………….
Beethoven klinkt trouwens prima op de configuratie die ik nu heb staan en de oortjes worden er door de jaren ook niet beter op……….
 
Bij de koffie doe ik lekker tweemaal x de 6de:
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten