vrijdag 18 september 2020

Queen Of Soul

Toen ik als puber belangstelling voor muziek kreeg was ik niet zo van de Soul. Het was vooral Folk, Coutry-Rock, Blues-Rock, Psychedelische Rock en de daar uit voort gekomen Progressieve Rock.
Dat ik niet zo van de Soul was had ook te maken met de meisjes op school die dat goed vonden. Ben er al eens eerder over begonnen. Los van een enkel meisje vond ik het vooral tutten.
Er zijn twee soorten vrouwen waar ik allergisch voor ben: bitches en tutten.
Op enig moment heb ik toch ontdekt dat Soul heerlijke muziek is en ook door een hoop leuke vrouwen wordt gewaardeerd.
Soul is heerlijk!

Zeker als het door de beste Soul artiesten wordt gebracht.
De beste?
Aretha Franklin kreeg niet voor niets de bijnaam Queen Of Soul.
Vandaag een virtuele rustdag en bij de koffie die prachtige box van Aretha uit de kast getrokken.
Wat kon deze dame zingen zeg.
Brrrrr.
Gaat nooit wennen en iedere keer verbaas ik mij hoe goed ze was.
Was?
Helaas ja want twee jaar geleden overleed ze op 76 jarige leeftijd. Ze had toen een carrière van 64 jaar achter de rug!!!!!!!!!
Ik ben op dit moment 64. Iemand die 64 jaar in de muziek zit gaat bij mij ook ieder voorstellingsvermogen te buiten.
64 jaar aan de top
64 jaar top muziek maken.
38 studio albums en nog veel meer offciele compilaties met daarop regelmatig nummers die niet op een officieel album stonden.
Uiteraard een aantal live album waarvan Aretha Live at Fillmore West smullen is.

Verder heeft deze Koningin van de Soul in de VS meer dan 130 (!!!!) singles uitgebracht.
Een drukke dame maar naast haar muziek had ze tijd voor een gezin en bracht vier kinderen op de wereld.
Naast muziek speelde Aretha in een aantal films en we kennen natuurlijk allemaal haar geweldige bijdrage in The Blues Brothers.
Of dat allemaal niet genoeg was heeft ze zich enorm ingezet voor de mensenrechten zoals voor de oorspronkelijke bewoners.
Ook was zijn actief in het tegen-Trump front en diverse andere maatschappelijke bewegingen.
Als iemand zoveel deed is dan maar één woord voor: 

RESPECT!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten