maandag 30 december 2019

Elton John (kijktip)

Van de week in Top 2000 a Gogo kwam Elton aan bod.
Terecht dat daar aandacht aan besteed wordt, want wat heeft deze man een discografie bij elkaar gespeeld.
Ik heb zo’n 20 albums van hem en dan mis ik er zo maar 40 als ik live en compilaties meereken.
En dan heb ik het alleen over officiële albums!
Niet alles is even goed en er is ergens zo’n dipje geweest dat het allemaal iets te mager was. Maar ja wie heeft er een carrière van meer dan 50 jaar zonder dipje?


De top albums van Elton behoren echter tot het beste wat er in dit deel van het heelal is uitgebracht.

In Top 2000 a Gogo kwam een leuk detail over Elton naar voren. In de jaren 70 had je ep’s en lp’s vol met hits gezongen door anderen.
Eén van die hits was Spirit in the Sky en Elton moest centjes verdienen dus dit was een van de hits die hij voor z’n rekening nam.
In die jaren werd dat heel veel gedaan. Geen covers maar toch een beetje het publiek neppen. Vaak wervende teksten op de hoes als “Originele Hits”.

Maar de meeste van deze ep’s belande bij de Termeulen (een soort van V&D voor de kleine beurs) in de 50 cent bakken. Voor mij als puber toch de moeite als het spaarvarken op dieet was.
Dat van Elton John had ik gelezen in een Brits muziekblad en heb daarna al die hits door “onbekende” echt uit zitten pluizen. En dat zonder internet.
Het goede nieuws is dat Elton in die jaren een enorme rij hits van anderen heeft gezongen en ze zijn ook voor het nageslacht bewaard gebleven.
De meeste staan op Youtube.
Er is ook een onofficiële CD van gemaakt met ik geloof wel 20 hits van anderen inclusief nummers van oa CCR en Cat Stevens.
Voor de liefhebbers van vinyl is er ook een eveneens onofficiële LP gemaakt. Deze duikt op in verschillende varianten. Niet meer nieuw te koop.
De playlist van de LP’s is steeds het zelfde maar de prijs wil nogal verschillen.
Legendary Covers '69/'70 kom je tegen tussen de 15 en 25 Euro voor een krasvrij exemplaar. Meer is flauwekul. Gewoon verder zoeken!
Maar er is ook een zwaar gelimiteerde versie met de titel Spirit In The Sky Rare Sessions. Deze heeft beslist een mooiere hoes, maar is door het beperkt aantal een tikkie te duur voor de meeste liefhebbers. Reken op 150 Euro voor een krasvrij exemplaar.

Hopelijk komen deze opnames nog eens op een officieel album en zet Elton net als Neil Young (Archives), Dylan (The Bootleg Series) en The Stones (The Vault) de archieven open.
Wie Elton een interessante artiest vindt kan vanavond om 22:50 laat terecht op NPO3 voor de documentaire “Elton John: Uncensored”

Overigens stoor ik mij er vreselijk aan dat in de laatste twee weken van het jaar we overspoeld worden met muziek docu’s en concertregistraties en er de rest van het jaar nauwelijks op dit gebied wat voorbijkomt.

Hoe dan ook: geniet ervan want na 1 januari zitten we vast weer op onze honger.
Ik heb besloten er een Elton John dag van te maken.
Plateauschoenen en glitterjas aan en natuurlijk een reuze zonnebril op en lekker meebleren.
Heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten