zaterdag 8 juni 2024

Katarina Pejak - Pearls On A String

Half april bracht deze Servische zangeres, pianiste haar zesde album uit. Onder die zes albums ook het album Blues Caravan (2019) dat ze maakte met Ina Forsman en Ally Venable.
Van Forsman en Venable had ik al het nodige materiaal op vinyl en het zijn ook deze twee dames waardoor ik Pejak in het vizier kreeg.
 
Het duurde echter tot gister voor ik een vinyl exemplaar van Pearls On A String te pakken kreeg. Ik had de plaat als pre-order besteld maar de platenfabriek kon de oorspronkelijke planning niet helemaal waarmaken.
Jammer maar ook niet meer dan dat. Plaat is inmiddels aan de derde draaibeurt bezig en ik ben heel, heel enthousiast. 

Pearls On A String bevat een dozijn nummers waarvan er tien door Pejak zelf zijn geschreven. 
De twee covers zijn "Honey Jar" van de The Wood Brothers en "Money" van Pink Floyd. "Money" mag gezien worden als een zeer geslaagde cover en gelukkig zonder die geluidseffecten, waar ik mij bij de Pink Floyd versie altijd mateloos aan geïrriteerd heb.
 
Toch heeft Pejak die covers helemaal niet nodig want haar eigen nummers zijn om te smullen. Pejak speelt lekkere smooth Jazz, Popjazz, Bluesjazz..............geef het een label. De stem van Pejak doet het geweldig bij haar pianospel. Wie Pejak nog nooit gehoord heeft maar al wel fan is van Norah Jones doet zichzelf echt een plezier eens een album van haar te beluisteren.
 
Uitstekende balans tussen zang en muziek en technisch goed opgenomen. Een fraaie sax, subtiel slagwerk en een mooie droge bas zonder dat dat alles de heerlijke stem van Pejak in de hoek drukt.
Naast traditionele instrumenten uit de Jazz piept er ook een slide gitaar tussendoor. Liefhebbers van slide gitaar gaan een nummer als "It Only Takes A Song" zeker een extra puntje geven.
Daar waar de eerste vier nummers makkelijk weg luisteren is "Notes On Boredom" ineens een wat grotere uitdaging. 
Pejak vraagt duidelijk meer van haar piano en het nummer is verre van een meezinger en een heerlijk orgeltje doet een paar noten mee. Indrukwekkend stukje muziek!
 
Kant B borduurt voort op de ingeslagen weg en hoewel het lastig kiezen is zijn "Sunglasses" en "Too Late" van deze kant toch wel mijn favorieten. "Too Late" mede omdat daar die slide weer een heerlijke bijdrage levert,

Met deze Pearls On A String geeft Pejak een pareltje van een visitekaartje af en laat ze horen dat we haar inmiddels mogen rekenen tot de top van de nieuwe vrouwelijke talenten.
De hoes van dit geslaagde album is wat sober uitgevoerd en een vel met songteksten had echt niet misstaan. 
Het album zelf is wat mij betreft dik vier sterren waard.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten