donderdag 11 april 2024

50 Jaar Waterloo

Zelf ben ik geen echte fan van ABBA en al helemaal niet van het songfestival. Dat laatste omdat het meer en meer om de act gaat en steeds minder om het liedje.
Dat neemt niet weg dat ABBA een mega belangrijke rol heeft gespeeld in de moderne muziek en dat met de revival nog steeds doet.
M'n lief was als jong meisje een fan van ABBA en had zodoende een flinke collectie albums en singletjes van deze Zweedse hitmachine. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd komen ook muziekcollecties bij elkaar en zodoende stond er ineens een rij ABBA platen in mijn (lees onze) collectie.
 
De Stones en Bowie platen die mijn lief inbracht was ik uiteraard meer enthousiast over, maar al die ABBA platen toch een keer gedraaid. Geen muziek die ik dagelijks of zelfs wekelijks ga draaien maar het toenmalig laatste album The Visitors vind ik toch wel heel erg goed. Net wat minder makkelijk dan de eerdere albums.
Opvallend was dat de eerste twee albums niet in de collectie van mijn lief zaten. Toen die albums verschenen was ze net nog te jong en had ze waarschijnlijk ook te weinig zakgeld!
Zelf vond ik het wel een leuk idee om de collectie officiƫle studioalbums compleet te maken en op zoek naar de albums Ring Ring en Waterloo. Beide inmiddels in de collectie.
Opvallend is dat bij het album Waterloo pas voor het eerste de naam ABBA werd gebruikt.
 

Uiteraard zoek ik dan naar tweedehands. Niet eens vanwege de prijs maar ik ben een groot voorstander van hergebruik. Leuk detail dat op het album Waterloo nog een prijssticker zit. In 1974 koste dit album fl 18,50.
 
Als we die 18,50 omrekenen met de inflatiecalculator dan komen we uit op bijna 38 Euro. Om precies te zijn 37,72! Met dat inzicht valt de huidige prijs van een LP wel weer mee. Dat neemt niet weg dat de huidige prijzen toch wat ongemakkelijk voelen en de platenindustrie moet toch een beetje uitkijken anders worden die prijzen nog eens hun Waterloo.

Deze week dit album toch eens draaien want ik ben van mening dat een beetje knappe muziekcollectie - en dan citeer ik een groot muziekliefhebber - alles omvat van ABBA tot Zappa.......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten