zaterdag 30 maart 2024

Eric Clapton 79 jaar

Hoewel ik een vrij vol programma heb vandaag heb ik toch besloten voor deze dag een deel van m'n Clapton collectie uit de kast te trekken. Platen zet ik pas terug als ze gedraaid zijn. Dus zal een lang Paasweekend met Eric worden..........

Clapton jarig in het meest - voor de meeste gelovigen dan toch - heilige weekend van het jaar: Pasen!
Al vroeg in de carrière van Clapton verscheen hier en daar op muren in de UK de legendarische tekst CLAPTON IS GOD.

Nu is het de vraag of er überhaupt een God is maar als er iemand echt uit de dood is opgestaan dan is het Clapton wel. Door extreem zware drugverslaving had het zomaar heel anders af kunnen lopen.

Ik trek de parallellen nog even door want als er een iemand echt op vreselijke wijze z'n zoon heeft verloren moet ik triest genoeg ook aan Clapton denken.

Dat alles neemt niet weg dat Clapton een meer dan indrukwekkende catalogus bij elkaar heeft gespeeld. Een enorme rij soloalbums maar ook de nodige meesterwerkjes met The Yarbirds, The Bluesbreakers, Cream, Blind Faith, Delaney & Bonnie, Derek & The Domino's, J.J. Cale en B.B. King.

Daarnaast werkte Clapton mee aan een groot aantal muziekprojecten zoals Concert For Bangla Desh en The Last Walz. Het zal ook niemand verbazen dat Clapton een prijzenkast vol heeft met onderscheidingen en prijzen. Leukste blijk van waardering is echter toch een ster die naar Clapton is genoemd.

Recent heb ik een docu over de beginjaren van Clapton zitten kijken op Netflix. Als je geen plannen voor vandaag hebt is dat een prima manier om de regen te gaan ontwijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten