maandag 26 februari 2024

Paul Cotton

Het is vandaag de geboortedag van de in 2021 overleden Paul Cotton. We kennen Cotton vooral als gitarist en zanger van de Amerikaanse band Poco. 
Poco werd in 1968 opgericht en in 1969 kwamen ze met een eerste album. Na een paar jaar verliet Jim Messina de band om samen met Kenny Loggins en duo te vormen.
 
Jim Messina werd vervangen door Paul Cotton die met een tweetal korte pauzes tot 2015 bij de band bleef. Poco hield na ruim 50 jaar in 2021 na het overlijden van frontman Rusty Young op te bestaan. 
Paul Cotton heeft na energiewonder Rusty Young verreweg de grootste bijdrage geleverd aan deze voornamelijk Countryrock spelende band.
 
Al vaker heb ik op deze blog mijn verbazing uitgesproken waarom de Eagles wel mega populair geworden zijn in Nederland en Poco niet. Marketing, managers, geld...........ja, ja, ja het zal allemaal best wel maar in mijn ogen doet Poco muzikaal niet onder voor de Eagles.
Sterker de catalogus van Poco is veel omvangrijker en ook veel consistenter. Dat steeds onder de bezielende leiding van Rusty Young maar de bijdrage van Paul Cotton deed daar nauwelijks voor onder.
 
Cotton heeft naast zijn indrukwekkende bijdrage aan Poco ook een vijftal knappe solo albums gemaakt. Ik ken ze niet allemaal maar de drie die ik geluisterd heb zijn dik de moeite.

Ik was net even buiten om een boodschap te doen en er stond een smerig harde en koude wind. Zo'n moment dat je verlangt naar een Indian Summer......Ken je dat?

Een album uit 1977 dat nogal wisselende kritieken kreeg. Sommige het ging van 2 naar 4 sterren? Vreemd!
Zelf vind ik het een prima album om het gat tussen een dag werken en de keuken in te duiken op te vullen.
Leuk detail. Op dit album speelt Donald Fagen een tweetal nummer mee. Ook was Timothy B. Schmit op dat moment nog bij Poco. Kort na dit album zou Schmit overstappen naar de Eagles. 
Op dit moment zijn de Eagles op tournee met..............Steely Dan.........na het overlijden van Walter Becker eigenlijk met Donald Fagen........... Mooi dat die mannen na al die jaren elkaar nog weten te vinden.
Rusty en Paul zullen boven op een wolkje trots naar beneden kijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten