dinsdag 13 februari 2024

Mardi Gras

Vrij vertaald betekend Mardi Gras vette dinsdag en het is de laatste dag van Carnaval en wordt vooral in New Orleans op deze wijze gevierd. We kennen Mardi Gras allemaal natuurlijk vooral van de vele films die tegen dit decor zijn gemaakt. 
 
Mardi Gras heeft een Franse oorsprong en het wordt zelfs in delen van Henegouwen gevierd. Zelf heb ik helemaal maar dan ook helemaal niks met Carnaval.
Twee keer heb ik mij laten verleiden om mee te gaan, maar ondanks mijn katholieke achtergrond vind ik het helemaal niks.
Zelf met een hele grote vergoeding ben ik niet te bewegen om nog eens onder de sloot feest te gaan vieren. 
Uiteraard kan ik een sterk betoog houden waarom Carnaval niks is maar ik ga toch niemand bekeren en andersom gaat dat ook niet gebeuren.
 
Snel dan maar naar wat muziek en dan geen carnavalskraker. Daar waar ik Carnaval wat mij betreft niet had hoeven ontdekken heb ik Steve Earle veel te laat ontdekt. Ik luisterde online al wel wat jaren eens naar een los nummer, maar het duurde toch even voor ik een plaat van hem kocht.
Vrij recent het 10 jaar oude album The Low Highway gekocht en dat bezorgt - in tegenstelling tot Carnaval - tot een honger naar meer.
 
Earle speelt een heerlijke mix van Folk, Rock en Country en op dit album vinden we het toepasselijke "After Mardi Gras". 
Earle schreef het nummer samen met de wonderschone violiste Lucia Micarelli.
Het album bevat meer parels maar dit nummer klinkt niet alleen lekker, er zit ook een boodschap ik die mij enorm aanspreekt:

There’s so much I need to do
Before I get over you
But I can’t bother with it all
Until after Mardi Gras
All that music in the air
Happy people everywhere
Make it hard to sing the blues
Until Mardi Gras is through

Ieder die wel eens met een heel zwaar verlies te maken heeft gehad kent dat gevoel wel. Zelf loop je met een enorm pak verdriet onder je arm maar ieder om je heen loopt ogenschijnlijk te feesten.

Steve Earle heb ik wat laat ontdekt maar nu al een een groot fan van de beste man.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten