vrijdag 26 januari 2024

Lucinda's birthday

Op deze blog heb ik al bizar veel aandacht aan Lucinda Williams besteed. Ze is ook beslist een van mijn favoriete artiesten. Haar stem vind ik echt heerlijk en de muzikale mix van Americana, Folk, Blues en Rock doen het bij mij erg goed.
Zoals ik al aangaf heeft Lucinda op deze blog al genoeg aandacht gekregen. Het gaat mij echter te ver haar verjaardag onopgemerkt voor te laten gaan. Dus dit keer mijn Top 3 waarbij plek drie ook 5-6 andere albums hadden kunnen zijn.
 

1. Car Wheels on a Gravel Road
Dit is het vijfde album van Lucinda en verscheen in 1998. Lucinda maakte toen al 20 jaar platen maar ik ontdekte haar toen pas echt. Ik was overigens ook gelijk helemaal om. Dit album blijft mijn grote favoriet. Los van de heerlijke Americana geeft dit album het gevoel of je meegenomen wordt op een roadtrip door het zuiden van de VS.
Of je zelf even in Lafayette, Baton Rouge en bij Lake Charles bent. Heerlijk mix van muziekstijlen en beslist een van de beste Americana albums en een traktatie om in de auto te luisteren.

2. Essence
Dit album is de opvolger van Car Wheels on a Gravel Road en verscheen in 2001. Het bevat misschien iets meer Blues maar ook iets meer in de relax stand. Daar waar Car Wheels on a Gravel Road het gevoel van reizen versterkt bezorgt Essence mij een heerlijk gevoel van thuis onderuitzakken.
Ook heb ik het gevoel dat Essence net een tikje rauwer is dan Car Wheels on a Gravel Road.

3. Lucinda Williams
Nadat ik met Car Wheels on a Gravel Road de smaak te pakken had ben ik ook de eerdere albums van Lucinda gaan verkennen en van de eerste vier albums spreekt deze deze Lucinda Williams uit 1988 mij het meeste aan. Het is het derde album van Lucinda en dit is toch het moment dat ze haar eigen stijl ontdekt. Niet aan de teugels van de platenmaatschappij en zelf een grotere invloed op de productie.

Voor plek drie waren zomaar nog en hele rij albums in aanmerking gemaakt. Zelfs recente albums van Lucinda want het vorig jaar verschenen Stories from a Rock n Roll Heart is ook gewoon een 4-5 sterren album. 

De hemel is hier flink aan het pissen en zolang dat duurt ga ik lekker platen van Lucinda draaien...........je zou haast hopen dat het niet droog gaat worden vandaag...........
Overigens als je recent liefdesverdriet hebt opgelopen ga je het met bovenstaande albums van Lucinda het sowieso niet droog houden.

Lucinda Happy Birthday!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten