maandag 15 januari 2024

Discover Snow

Mensen die mij wat beter kennen weten dat ik een vrij brede muzieksmaak heb EN enorme fan van Italië ben. In Italië heb ik de nodige vrienden, fiets, wandel en ski er graag, maar kan ook genieten van de cultuur en uiteraard van de Italiaanse keuken. 
Eigenlijk is er geen Italiaanse keuken want iedere regio (soms zelfs stad) heeft min of meer haar eigen keuken. 
Zelf mag ook graag Italiaans koken en voor vanavond ga ik pasta spinaci e gamberetti maken. Heel lekker maar even genoeg over eten want bij het idee staat het water al in m'n mond. 
Muziek dan maar......
 
Qua muziek behoren uit de Italiaanse stal vooral Gianna Nannini en deze Zucchero tot mijn grote favorieten. Geïnspireerd door de witte neerslag van vandaag trek ik deze schitterende box van Zucchero uit 2021 even uit de kast.
De box bevat een dubbel album een 10" plaat en een CD. Totaal 18 nummers en de setlist op de CD is gelijk aan het totaal op de drie vinyl platen. 
 
Het drukwerk en de foto's zijn van een zeldzaam hoog niveau en om duimen en vingers bij af te likken. Uiteraard gaat het om de muziek maar daar hoef je je bij Zucchero doorgaans niet druk over te maken.

Het album bevat zowel Italiaans als Engelstalige nummers. Een beperkt aantal nummers zijn van Zucchero zelf maar het grootste deel zijn covers. 
Natuurlijk is er niks mis met covers. Zeker niet als je zoals Zucchero daar een heel eigen draai aan geeft.

Covers die langs komen zijn "The Scientis" van Coldplay, "Follow You Follow Me" van Genesis, "Wicked Game" van Chris Isaak en het prachtige "Con Te Partirò". Dat laatste nummer - dat geschreven is door Francesco Sartori (muziek) en Lucio Quarantotto (tekst). - kennen we natuurlijk vooral in de uitvoering van Andrea Bocelli. 
Persoonlijk val ik meer voor deze Zucchero versie. Wat Bocelli doet is natuurlijk prachtig maar de Zucchero versie is net wat minder gepolijst en dat spreekt mij persoonlijk toch wat meer aan.

Normaal zingt Zucchero nagenoeg alleen eigen nummers maar - zoals hij zelf op de hoes laat weten - is dit album een zoektocht (Discover) door de muziek van zijn collega's.

Een zoektocht die in mijn ogen meer dan geslaagd is en wat een lekker album om je tijdens de winterse neerslag binnen mee te verstoppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten