zondag 5 november 2023

The Kinks Are The Village Green Preservation Society 50th-Anniversary Edition

In 2018 vierde dit album haar 50e verjaardag en dat werd onderstreept met diverse speciale edities waaronder deze box. Op dat moment kwam het heel slecht uit en de aanschaf van deze box heb ik keer op keer vooruit geschoven.
Deze maand kwam ik de uitgebreide box in de aanbieding tegen en toen was de bestelknop ineens heel dichtbij.
 
Geen spijt van want alleen het uitpakken van deze box is een feest:
  • Box  
  • inlegvel met inhoudsopgave
  • 1 dubbel lp met zowel stereo als mono mix
  • 1 lp Zweedse uitvoering
  • 5 Cd's
  • 3 Singles
  • Fotoboek
  • Foto's, posters en memorabilia

Ik ken het album vrij goed maar er heeft nooit een fysiek exemplaar deel uitgemaakt van mijn collectie. Vreemd want dit is zonder twijfel een vijf sterren album. Hoog niveau van Rock & Pop met een vleugje Psychedelica. 
Op dit album zijn The Kinks veel groter dan de hitmachine waar de meeste mensen toch aan moeten denken. Natuurlijk zijn nummers als "Lola", "Waterloo Sunset", "A Well Respected Man" en "You Really Got Me" feestjes als ze weer een keer uit de radio rollen.
 
Toch verdienen The Kinks juist als makers van hoogwaardige en zeer consistente albums veel en veel meer waardering. De catalogus die The Kinks hebben achtergelaten is zeer indrukwekkend, maar wordt helaas wat overvleugeld door The Beatles en The Rolling Stones.
Zo ook dit album wat in 1968 gelijk verscheen met The White Album van The Beatles. Dan sta je gelijk met 3-0 achter hoewel voor mij persoonlijk de keuze toch echt op dit album van The Kinks is gevallen.
Ooit op tape, toen digitaal en eindelijk op vinyl en wel in een hele fraaie speciale editie. 

Toen dit album verscheen was het succes erg matig wat voor The Kinks een geheel nieuwe ervaring was. Tot dat moment was iedere single en album gewoon raak. Later kreeg dit album bij de liefhebbers meer en meer waardering en heeft inmiddels een enorme cultstatus.
 
Het nummer "Days" was voor mij de reden kennis te maken met dit album. Het maakte mij als jonge puber erg vrolijk en toen ik later de tekst betekenis ging geven, ging ik het nummer meer en meer waarderen. "Days" blijft toch een van de mooiste nummers om troost uit te putten als je iemand verloren bent. 
"Days" mag dan een klein hitje zijn geweest het is slechts één van de vele parels die op dit album te vinden is.
Naast dit briljante troostliedje is dit album vooral een heerlijke wandeling langs allerlei mensen die we zelf ook wel kennen. Gebruik de typetjes op dit album maar eens als een bingokaart op een feestje...........
Naast de prima en soms leuke teksten zit het ook muzikaal geweldig in elkaar.
 
Neem als je liefhebber bent van Britse Pop en Rock uit de vorige eeuw toch eens de tijd om een wandeling langs de catalogus van The Kinks te maken.
Deze The Kinks Are The Village Green Preservation Society mag in je speurtocht hoog op het lijstje staan!
Het is een fenomenaal album dat zeer evenwichtig in elkaar zit. The Kinks waren in die periode in topvorm getuigen het vele extra materiaal wat in deze box zit en wat in 1968 allemaal niet gebruikt is,
Misschien geen hitmateriaal maar wel heerlijke Britse Poprock met een vleugjes Psychedelische Rock/Pop.
Gelukkig voor de fans is het niet gebruikte materiaal in 2018 alsnog vrij gekomen en deze box staat garant voor een weekend luisterplezier welke zijn gelijke niet kent. Het fotoboek en de prullaria die bij deze box zitten nemen je mee op een heerlijke tijdreis. 
Het is echt smullen en ik heb al heel wat 50 Anniversary boxen langs horen komen, maar dit is toch een van de fijnste.
 
The Kinks...............voor wie het nog niet wist: niet een alleen een stapel hits, maar ook fenomenale conceptalbums zoals deze The Kinks Are The Village Green Preservation Society.
 
Wat mij betreft A Well Respected Band!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten