donderdag 17 augustus 2023

50 jaar Angie

Ik was al even fan van de Stones toen in de zomer van 1973 "Angie" een hit werd. Vandaag is het 50 jaar geleden dat deze single in Eurpopa werd gereleased. Vanaf de eerste keer dat ik het hoorde vond ik een zeiknummer. Knap gedaan maar een hele dag op je hoofd staan is ook knap en daar ga ik ook niet voor staan applaudisseren.

Begin jaren 70 was ik gefascineerd geraakt door muziek en al m'n geld ging - naast een belachelijk bedrag aan kostgeld - op aan lp's.
Zo prijkte als puber er in mijn platenkoffer van de Stones al het geweldige dubbelalbum Exile on Main St. uit 1972.
Dat album is nog steeds een van mijn favoriete Stones albums en ik keek dan ook enorm uit naar de opvolger.
Lang wachten hoefde we niet want zo'n 15 maanden later zou het album Goats Head Soup worden uitgebracht. Enkele weken daarvoor werd de single "Angie" uitgebracht.
De eerste keer dat ik het hoorde vond ik het dus gelijk een zeiknummer en dat vind ik het nog steeds. Het zorgde er ook voor dat ik het album Goats Head Soup in de winkel liet staan. Het heeft vele, vele jaren geduurd voor Goats Head Soup alsnog in mijn collectie is gekomen. Verre van een slecht album maar "Angie" hadden ze weg mogen laten.

Helaas was ik een van de weinige die het een zeiknummer vond, want het nummer knalde in een groot aantal landen naar de eerste plek van de hitlijsten en was maanden zo'n beetje ieder uur op de radio.
De rest van het jaar heb ik dan ook nauwelijks de radio aangehad. Ik kan het prima hebben als er op de radio een zeiknummer wordt gedraaid, maar niet als dat van een van je favoriete bands is.

Begin 1974 had Angie op de radio plaatsgemaakt voor andere hits maar de gifbeker was nog niet helemaal leeg................want? In de zomer van 1990 werd "Angie" opnieuw uitgebracht. Gelukkig werd het niet opnieuw een grote hit. Zes weekjes radiostilte was in dit geval wel genoeg.

Ik ben iemand die vind dat je regelmatig iets moet doen wat buiten je comfortzone valt, Dat ga ik nu doen door het album Goats Head Soup aan de draaitafel toe te vertrouwen. Met daarop "Angie" en ik beloof jullie om het album helemaal te draaien...............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten