maandag 10 juli 2023

Taylo Swift - Evermore

Een belangrijke fout die je als ouder kan maken is dat je denkt dat het bij inspiratie een one way street is. Natuurlijk wil je als ouder je kind veel meegeven waar jezelf veel plezier aan beleeft. Dat neemt niet weg dat je kinderen dingen ontdekken die jij ook leuk zou kunnen vinden.
 
Met mijn dochter wissel ik veel kooktips uit en we hebben het ook regelmatig over muziek. Net als ik heeft ze een brede muzieksmaak en als je bij haar in de auto zit kan je op mooie luisterliedjes worden getrakteerd, maar sta ook niet te kijken dat er een flink portie Hardstyle uit de speakers knalt.
 
Hoewel 40% van mijn platencollectie zich concentreert rond de jaren 1968-1975 sta ik altijd open voor nieuwe artiesten. Ik ben daar zelfs wel heel actief mee bezig en ruim 10% van m'n collectie bestaat uit albums van artiesten die pas deze eeuw zijn begonnen.
In mijn zoektocht kwam ik uiteraard ook Taylor Swift tegen........
 
Tijdje geleden zat ik met m'n dochter koffie te drinken en ik liet vallen dat ik van een paar albums (Folklore en Evermore) wat nummers had gehoord en behoorlijk onder de indruk was. Ik wist dat ze fan was van Taylor en een leuke babbel over muziek volgde.
Dat onderonsje tijdens de koffie had dochterlief goed in haar oren geknoopt, want op mijn verjaardag afgelopen weekend kwam Evermore uit de cadeauverpakking.
 

Dit album verscheen in 2020 en ben met luisterbeurt twee bezig en verklaar mijzelf formeel fan van Taylor Swift. Schitterende mix van Folk, Pop en Indie. Smullen, smullen.
Mooie luisterliedjes en perfecte muziek om te ontstressen. Relax maar als je je tanden in de teksten zet is het soms zeer stevige kost. Dan kom je tot de ontdekking dat dit niet zomaar een mooie vrouw is die ook nog eens schitterend kan zingen. Taylor heeft veel, veel meer te bieden zoals uit haar teksten blijkt. Teksten waarbij liefdesverdriet niet een onbelangrijk thema is.
 
Verdriet en pijn door liefde wordt al eeuwen in muziek als inspiratie gebruikt, maar Taylor weet er op een heel eigen en persoonlijke wijze kleur en diepte aan te geven.
Zelf heb ik in het eerste deel van mijn leven ook flink liefdesverdriet gehad en vanuit die ervaring is van dit album het nummer "Happiness" mijn absolute persoonlijke favoriet.
 
De schitterende liedjes zijn allemaal door Taylor zelf geschreven en de meeste in samenwerking met Aaron Dessner die we kennen van de van de indieband The National.
 
Bij Evermore gaat het in de vinyl (groen in dit geval) uitvoering om een dubbelalbum dat wordt geleverd in een schitterende klaphoes met songteksten. Dat laatste vind ik altijd een sterk punt. Sterker: eigenlijk vind ik het een zwaar minpunt als je als artiest de songteksten niet mee durft te leveren. Heb je vast niet veel te melden!
Taylor heeft echter genoeg te melden en iedereen die van de liefde houdt gaat deze collectie schitterende luisterliedjes zeker waarderen.
 
Was getekend: een nieuwe Taylor Swift fan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten