maandag 29 mei 2023

De Dag Van Het Kasteel

Als kind vond ik een bezoek aan kastelen helemaal geweldig. Als ik eerlijk ben nog steeds. Het liefst wel kastelen die min of meer verlaten zijn. Zo'n kasteel met een verplichte wandelroute en overal bordjes "Blijf Af" is niet mijn boterham pindakaas.........
 
Een verlaten kasteel prikkelt ook veel meer de fantasie dan zo'n als museum aangekleed gedrocht.
 
Dan een plaat of een stukje muziek bij dit thema. Uiteraard "Old Castle" van Emerson, Lake en Palmer van hun legendarische album Pictures At An Exhibition (1971). Nu geeft die hoes juist dat kasteelmuseum gevoel. Niks ten nadelen van dat album maar binnen dit thema sla ik deze expositie even over.
Uiteraard hebben we dan The Castle Studio's waar veel knappe albums zijn gemaakt. Maar een studio is natuurlijk net als een museum ook een vrij cleane ruimte. 
 
Nog even verder graven.............U2 biedt hulp!

Het is vooral de foto op de hoes van het album The Unforgettable Fire uit 1991 wat maximaal appelleert aan mijn kasteel gevoel.  Het album is overigens ook in een kasteel opgenomen maar niet wat je op de hoes ziet.
Opnames van dit meesterwerk waren in Slane Castle terwijl we op de hoes Moydrum Castle zien. 
Voor U2 was dit het vierde album en om een gewenste stijltransitie door te voeren waren top producers  Brian Eno en Daniel Lanois aan het opnameteam toegevoegd.
Het resultaat is een vet 5 sterren album met een enorm hoge eeuwigheidswaarde. 

Geweldig plaat en van de 15 studio-albums die U2 heeft gemaakt wat mij betreft in de top 5. Toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten