zaterdag 27 mei 2023

50 jaar Tubular Bells

Gister was ik samen met een vriend in een kringloopwinkel aan het neuzen en kwam onvermijdelijk het debuutalbum van Mike Oldfield langs.
Ik maakte toen de opmerking dat dit album morgen (vandaag dus) haar 50e verjaardag viert! De reacties om mij heen waren er toch een van verbazing.........50 jaar? .... Ja 50 jaar!

Time fly's zoals de Fransen zeggen.  Een paar jaar geleden ben ik op de verjaardag van Mike Oldfield al eens uitvoerig ingegaan op dit fenomeen en uiteraard op het album Tubular Bells.

Oldfield heeft een imposante catalogus bij elkaar gespeeld, maar Tubular Bells zal voor altijd zijn grootste succes blijven. Ik weet ook nog goed hoe mijn vrienden en ik vet onder de indruk waren van dit album.
Tubular Bells werd onder mijn vrienden die net als ik met audio en HiFi bezig waren ook een soort van referentie album.
Als iemand nieuwe speakers, versterker of draaitafel had gekocht kwam dit album resoluut tevoorschijn. Uiteraard om de nieuwe componenten te toetsen, maar dat aandachtige luisteren zorgde er ook voor dat we iedere keer weer wat ontdekte in dit meesterwerk van Oldfield.

Oldfield heeft meermaals een nieuwe versie van Tubular Bells gemaakt die meer dan de moeite zijn. Ook het 50 jarig jubileum gaat niet geruisloos voorbij en is er een speciale editie uitgebracht. Het album is hierbij opnieuw gemixed en op de hoes prijkt - en hoe kan het ander dan bij een 50 jarig jubileum - een gouden Tubular Bells.

Vooral leuk voor de platenmaatschappij en ik heb nog even het origineel opgezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten