vrijdag 20 januari 2023

R.I.P. David Crosby

Door het slechte weer besloot ik vanmorgen nog even op bed te blijven liggen. Het nieuws even vanaf bed kijken. Op TV en op de telefoon..................David Crosby is niet meer.
 
Het voelt of ik een sloophamer tegen m'n voorhoofd heb gekregen. Ik was altijd een groot fan van David geweest en zo'n bericht voelt of je jeugd aan het dood gaan is.
We kennen David natuurlijk als medeoprichter van supergroepen The Byrds en Crosby, Stills, Nash (Young). 
Minder bekend is dat David ook heel even in Buffalo Springfield heeft gespeeld.
Daarnaast heeft David albums als duo met Graham Nash de nodige albums gemaakt en heeft hij een aanzienlijk rij solo albums gemaakt.

Zijn solodebuut album If I Could Only Remember My Name is al 50 jaar een van mijn favoriete albums. Het gaat ook zeker mee als ik met 50 albums naar een onbewoond eiland wordt verbannen.
Omdat ik al jaren groot fan van David ben is dat ook terug te zien aan mijn muziekcollectie. Meer dan 50 albums - waaronder de nodig bootlegs - waar David een hoofdrol speelt en nog tientallen waar hij als sessiemuzikant te horen is.

In alle nieuwsberichten komt onvermijdelijk de gezondheid, drankproblemen en arrestatie voor wapens en drugs naar voren. 
Ook dat was David Crosby maar zijn politieke betrokkenheid en zijn inzet voor jonge artiesten mag wel genoemd worden. 
David gaf de laatste jaren bij zijn soloprojecten meer en meer jong talent de kans zich te tonen. Recent heeft dat het album Live At The Capitol Theatre 2018 opgeleverd. Op dat album speelt hij samen met The Lighthouse Band een heerlijke set bij elkaar speelt.
 
Ondanks zijn gezondheid was David niet het type om stil te zitten dus was er altijd wel een muziekproject. In de zomer van de 2021 verscheen - wat nu dus blijkt - het laatste album van David Crosby met als titel For Free. 
David was toen al jaren ziek maar ook op dit album geeft hij - naast de leden van The Lighthouse Band die ook van de partij zijn - veel jong talent een podium om zich te bewijzen. Met een fenomenaal resultaat. Het regent 4 en 5 sterren in de recensies. Overal krijgt het album mega hoge cijfers.

Helaas is For Free David's laatste kunstje. Een beetje verslagen zit ik achter m'n toetsenbord. Het trieste grijze weer symboliseert op pijnlijke wijze mijn gevoel............
 
Rust zacht David
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten