donderdag 10 november 2022

Internationale Dag van de Gebruiksvriendelijkheid

In mijn werk heb ik vrij veel met gebruikersvriendelijkheid te maken. Op dit moment zit ik op een project waar software wordt ontwikkeld om de administratieve last in de zorg te verlagen.
Idiote regelgeving heb je mee te dealen, maar de software zelf moet natuurlijk voor de gebruiker optimaal werken.
Gebruiksvriendelijkheid staat bij mij als het om zakelijke aspecten gaat heel hoog in het vaandel, maar in m'n vrije tijd boeit het mij geen zak.

Eten laten bezorgen is veel gebruikersvriendelijker dan alles zelf maken en ook nog eens veel sneller dan slowcooking wat ik graag mag doen.
Ik ga lopen als kan en de auto is echt gebruikersvriendelijker. Ik neem de trein als het kan en als iets NIET gebruikersvriendelijk is dan is het wel de NS.............. Samen met de Regering en Schiphol de drie organisaties die strijden om de titel wie de burger het meest kan vernederen.
 
De context van deze blog gaat echter om hobby en dan mag het van mij wel wat minder gebruikersvriendelijk want dat staat immers ook voor efficiƫntie en effectiviteit.
Twee dingen die ik niet zoek in een hobby!

Je kan natuurlijk ook niet met droge ogen zeggen dat het afspelen van LP's erg gebruikersvriendelijk is.
- Plaat opzoeken
- Plaat schoonmaken
- Toerental speler controleren
- Plaat plaatsen
- Naald schoonmaken
- Arm plaatsen
- Arm laten zakken
- Na 18 minuten omdraaien en ....
- etc etc

Dat los van de irritatie van krassen, tikken en gespetter tijdens het afspelen........
Een CD is dan een stuk makkelijker. Veel makkelijker om schoon te houden en je hoeft de plaat niet om te draaien. Eenvoudig skippen van mindere nummers............ Wat een gebruikersvriendelijke weelde was dat half jaren 80 als het ging om gebruikersvriendelijkheid............

Tegenwoordig is er dan Spotify en je tikt in wat je wilt horen en de muziek rolt al uit de speakers. In de woonkamer heb ik zelfs een ding staan waar je tegen kan praten en die gaat dat dan netjes afspelen.
Mega, mega, mega, mega gebruikersvriendelijk allemaal.................maar ook zielloos.......
Daarnaast sluit het mij teveel aan bij de ratrace die we aan het lopen zijn.
Neem verdorie eens de tijd om lekker te koken. Neem eens de tijd om lekker naar een stuk muziek te luisteren zonder maar te zappen van song A naar song A+258............

Het ultieme gebrek aan gebruikersvriendelijk is natuurlijk het draaien van singeltjes............goed plan om dat bij de koffie eens te doen! Ik ga vandaag even maximaal niet gebruikersvriendelijk zitten zijn. Heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten