vrijdag 9 september 2022

Stephen Stills – Right By You

Heel erg veel last van het compleetheidssyndroom heb ik niet. Toch zijn er een paar artiesten waar ik maar moeilijk een plaat van kan laten staan.
Stephen Stills is een van die artiesten. Dit album verscheen in 1984 en dat was precies de periode dat ik met CD's was begonnen. Die zilveren schijfje waren toen tering duur dus ik was mega kritisch ten behoeven van welke albums er droog brood gegeten ging worden.
 
Van Stills had ik toen alles op vinyl. Zowel Buffalo Springfield, CSN(Y), solo en Manassas en natuurlijk die heerlijke Supersession.
Deze Right By You toen wel een keer bij een vriend gehoord en ik ben niet gelijk naar de platenwinkel gerend. Vaag (er zal whisky gevloeid hebben) kan ik mij herinneren dat ik wel heel erg disco vond.
Stills kwam met nieuwe werk bij mij pas weer in het vizier met die twee heerlijke Blues albums die hij met The Rides heeft gemaakt.
 
Toch heb ik een paar jaar terug deze Right By You op m'n mankolijst gezet. Plaat deze week gescoord voor een paar Euro en..............ik vind het nog steeds te disco.
Dit album is echt een product van de jaren 80 en de synthesizers op handklap tempo zijn nu eenmaal niet mijn ding. 
Een remix zonder als die synthesizers zou zomaar een aardig album op kunnen opleveren. Dat neemt niet weg dat Stills vijf jaar de gevangenis in zou moeten hoe hij "Only Love Can Break Your Heart" verwoest.
Hij zingt op een bepaald moment  I have a friend I've never seen. Geloof me als Stills veel van dit soort covers was gaan maken had hij helemaal geen vrienden meer gezien!

Gelukkig komt na deze blamage een nummer wat er wel mag zijn. Met "No Hiding Place" laat Stills de 80 jaren even voor wat ze zijn en brengt hij een meer dan behoorlijke en opgewekte Bluegrass ten gehore.
Ook de titelsong die daarna volgt is niet heel beroerd en met een vleugje Blues ook nog wel te nassen.
De rest is gewoon prut.

Dit album is overigens niet zomaar een knutselwerkje geweest want Stills had een keur aan muzikanten opgetrommeld.
Meest opvallende is wel Jimmy Page maar ook maatjes uit vorige projecten spelen een deuntje mee zoals Graham Nash, Joe Lala en Chris Hillman.
 
Voor die paar Euro een leuke aanvulling van m'n Stills collectie, maar of deze plaat vaak de schijvendraaier gaat zien? Ik denk dat jullie het antwoord weten.....
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten