woensdag 15 juni 2022

Internationale Dag van de Wind

Vandaag is het de dag van de wind waarbij de nadruk ligt op windenergie. Vaak veel weerstand zoals zoveel ding die bij mensen in de buurt worden geplaatst. Beetje standaard gedrag van de gemiddelde Nederlander. Solidariteit roepen maar owee als het onze eigen achtertuin betreft.
 
Dat neemt niet weg dat wind een heerlijke gratis energiebron is die in Nederland doorgaans ruim aanwezig is. Zo voelt het tenminste als ik er op de racefiets op uittrek.
 
Even in de platenkast gekeken naar wind. Ik heb zomaar 50 nummers met wind in de titel. Uiteraard twee pareltjes van Bob Dylan met "Blowin' In The Wind" en "Idiot Wind". Van Cat Stevens heb ik - en simpeler kan de titel niet zijn - "The Wind" en dat is niet z'n bekendste nummer, maar voor mij wel een van z'n mooiste.
 
Van Eric Clapton kennen we dan het Bluesy "Blow Wind Blow" terwijl Neil Young met "The Wayward Wind" dan weer de wat zoete Country kant opzoekt. 
Het schitterende door Bob Buchanon en Gram Parsons geschreven "Hickory Wind" heb ik van The Byrds, Emmylou Harris en van Gram Parsons zelf. Mooi het verschil tussen de drie versies. Allemaal pareltjes trouwens.
 
Meer wind van Peter Frampton met "Wind Of Change" wat we dan weer niet moeten verwarren met de versie van The Scorpions. In de Progressieve Rock hoek vinden we ook wind zoals prachtige "I Talk To The Wind" op het debuut album van King Crimson.
Wind doet het erg goed in de muziek en een van mijn favoriete wind liedjes is "Mandolin Wind" van Rod Stewart van het geweldige album Every Picture Tells A Story.
 
Kortom de wind heeft voor veel inspiratie gezorgd en voor veel mooie muziek die dan weer op een andere manier energie geeft.
Voor bij de koffie heb ik echter een viertal albums uit de kast getrokken waar wind in de albumtitel zit.
 
Linda Ronstadt - Hasten Down The Wind (1976)
Album is doorgaans geoormerkt als Rock en Country Rock maar Linda gaat zo nu en dan toch echt op de Jazz toer zoals met het nummer "Crazy" van Willie Nelson. 
 
Bob Seger & Silver Bullet Band - Against the wind (1980)
Wellicht een van de beste albums van Seger. Hoewel het album al ruim 40 jaar oud is was toen het verscheen al het elfde(!!) album van Seger. Productief baasje en een plaat die niet gaat vervelen.
 
Crosby & Nash  - Wind On The Water (1975)
Dit is het tweede album dat David en Graham als duo maakte. Het debuut was meer dan geslaagd en dan is het altijd lastig om dat niveau weer te halen. Niet zo goed als het debuut maar toch een heel fijn album als koffieplaat.
 
Genesis - Wind & Wuthering (1976)
Gewoon een uitstekende plaat waarbij het allemaal wel wat toegankelijker is dan de eerste albums. Zelf vind ik het prima als muziek wat minder toegankelijk is, maar toch weet ik deze makkelijke periode van Genesis prima te waarderen.
 
Koffie zeg ik dan...............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten