woensdag 23 februari 2022

Whisky of Whiskey

Het verschil is vrij simpel. In Ierland en de VS wordt whiskey gemaakt en in de rest van de wereld whisky. In alle gevallen gaat het om het om een een distillaat van een graanbeslag dat minimaal drie jaar is grijpt op houten vaten. Verder mag er met uitzondering van één bepaalde kleurstof niets aan het product worden toegevoegd. Het distillaat mag aangelengd worden met water maar het alcohol percentage mag daarbij niet onder de 40% komen.

Afgelopen maanden hard werken en mede door het slechte weer weinig kans om lekker te wandelen of fietsen. Naast een plaatje draaien mag ik aan het eind van de middag dan ook graag een glaasje whisky inschenken.
Ik ben al jaren een enorme liefhebber en ging vroeger regelmatig naar whiskyproeverijen. Op enig moment werd mij dat toch een beetje teveel bla, bla. Ik pretendeer totaal niet een kenner te zijn maar ik kan wel slecht mensen die dat ook niet zijn en zich zo wel voordoen. Ik ben vooral een liefhebber en gewoon met vrienden een paar goeie platen draaien met een glaasje is wel zo leuk.
 
Tien jaar geleden ben ik eens voor een bedrijfsblad geïnterviewd over dit goddelijke drankje. Toen heb ik ook een lijstje gegeven van mijn vijf beste whisk(e)y songs. Dat had in extra blokje in het artikel moeten komen maar ging door de ruimte verloren. 
 
 
Op deze blog ben ik zelf de baas en heb mijn whisk(e)y top 5 songs inmiddels herzien:
  1. Tennessee Whiskey - Chris Stapleton
  2. Lovin' Whiskey - Rory Block
  3. Whiskey For Sale - Buddy Guy
  4. Whiskey Rock-A-Roller - Lynyrd Skynyrd
  5. Running Whiskey - Supersonic Blues Machine
 
Plaatje............glaasje whisk(e)y........niks mis mee! Fijne avond!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten