zondag 6 februari 2022

Bloed Geld

Tom Waits is eigenlijk pas in het eerste deel van de tachtiger jaren in mijn muzikale paddock beland. Ik was er vrij snel bij om een CD speler te kopen en het aanbod van schijfjes was nog zeer beperkt.
Dat was wel gelijk een mooi "smoes" om in die jaren wat andere muziek te ontdekken en zo kwam ik ook bij Tom Waits. 
 
In 25 jaar bouwde ik een aardige collectie CD's van Waits op tot ik een aantal jaren geleden besloot om al mijn CD's weg te doen en weer LP's te gaan draaien.
In die transitie is Waits er tot nu toe wat bekaaid afgekomen. Ik heb veel van hem op een harde schijf staan en streaming werkt natuurlijk ook prima.
 
Toch is een collectie vinyl zonder een bijdrage van Tom Waits als een rijsttafel zonder sambal. Dus maar eens een begin gemaakt om dat gat op te vullen. Ik had een cadeaubon voor mijn medewerking aan een aantal marktonderzoeken. Eigenlijk wel een moderne vorm van bloed geld.

Hoe treffend is dan de titel van dit album van Waits wat in 2002 verscheen. Een briljant album dat over de volle breedte positieve kritiek kreeg en het regende vier en vijf sterren.
Als je naar een aantal titels van de nummers kijkt zou je zomaar kunnen denken dat het een album is wat tijdens de Corono-crisis is gemaakt.
Wat te denken van de titel van het nummer "Misery Is the River of the World" waar dit beklijvende album mee begint.

Donker, duister en zwarter dan zwart is dit album en het zou de soundtrack van de Corona-crisis kunnen zijn. We doen nog een mooie titel: "God's Away on Business".  In de tekst van dat nummer trekt Waits even flink door:
......
.......
The ship is sinking
The ship is sinking

There's a leak, there's a leak, in the boiler room
The poor, the lame, the blind
Who are the ones that we kept in charge?
Killers, thieves, and lawyers

God's away, God's away,
God's away on Business. Business.

Bijna beangstigend profetisch. Ook het nummer "Everything Goes to Hell" kunnen we moeilijk adviseren om een maandagochtend dip mee op te beuren.
Het album Blood Money viert eerdaags haar twintigste verjaardag, maar is eigenlijk een pijnlijk actueel album. Waits heeft hoorbaar z'n stem al iets verbruikt maar behoort op dit album nog steeds tot een van de wereldkampioenen rauw & ruw. Een stem doorspekt van rook en whisky. Een betere stem bij dit soort gitzwarte teksten is nauwelijks denkbaar.
Juist de zwarte kant van dit album is een cadeautje voor een iedere die alle facetten van het leven wil doorleven en niet als een struisvogel op de dood gaat staan wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten