zaterdag 12 februari 2022

Angelo Branduardi

Vandaag doet deze kasteel troubadour er een jaartje bij. Vooral geliefd in eigen land maar ook buiten de grenzen van Italië kan Angelo op de nodige belangstelling rekenen. Angelo speelt en zingt Folk maar dan van een heel zuivere en klassieke soort. Angelo is dan ook totaal niet te vergelijken met folkartiesten zoals Pete Seeger en Woody Guthrie. Bij deze laatste twee zit er altijd wel een rauw randje van het dagelijks leven aan of is de muziek een drager van protest en ongenoegen.

Angelo's catalogus wordt toch wat rijkelijker gevuld met romantiek en de suikerspinnen zijn nooit heel ver weg.
Ik kom graag in Italië en heb daar ook een aantal vrienden. We gaan er ieder jaar skiën en ik mag er graag fietsen. Vooral in de Dolomieten en Toscane. Ook kan ik enorm genieten van de Italiaanse keuken. Eigenlijk zijn het allemaal verschillende keukens want iedere streek heeft heel eigen specialiteiten.

Als liefhebber van Italië kom je er dan ook niet onderuit om je wat te verdiepen in de muziek die daar vandaan komt. Twee pijler doen het redelijk goed in mijn collectie en dat is de Italiaanse opera en de stevige Rock van Gianna Nannini.

Het is nooit verkeerd om wat verder te kijken en toen ik deze Gulliver. La Luna E Altri tegenkwam die maar eens meegenomen. De plaat ligt niet vaak op de draaitafel wat niet wegneemt dat het prachtige ingetogen Folk is met de nodige Barok invloeden. Angelo zingt heel duidelijk en wie wat woordjes Italiaans wil leren heeft aan Angelo een fijn hulpje.

Het album Gulliver. La Luna E Altri verscheen in 1980 en is een soort remake van het album La Luna uit 1975. Zoet, braaf maar onmiskenbaar erg fraai gemaakt.
Als enthousiast wielertoerist weet ik de hoes natuurlijk als geen ander te waarderen. Zo'n driepoot zat op mijn eerste racefiets die ik eind 1969 kreeg. Beetje sentiment en dan mag de muziek wat zoet zijn.
Als tegengas doe ik er een dubbele ertxa sterke espresso bij. Lekker. Ook uit Italië!

Angelo Auguri!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten