dinsdag 30 november 2021

40 jaar The Visitors

Vandaag bestaat op de kop af dit album 40 jaar. Net nu ABBA haar nieuwe album Voyage de hitlijsten in laat stormen. Er is zelfs een superieure Adele nodig om te zorgen dat ABBA niet weken lang op nummer 1 blijft staan. De pauze die Adele heeft genomen is zes jaar, maar bij ABBA was die pauze maar liefst 40 jaar.

Het zal lastig zijn om een band/artiest te vinden die een langere pauze heeft genomen tussen twee reguliere albums. Wie het weet mag het zeggen!

Mijn lief was vooral als tiener een groot fan van Bowie, The Stones en......ABBA. Zo zijn alle albums van ABBA in onze gezamenlijke collectie gekomen. Ik ben ook van menig dat een beetje muziekcollectie alles bevat van ABBA tot Zappa!

Door de jaren heen heb ik zodoende alle albums van ABBA wel een keer gedraaid en deze The Visitors vind ik persoonlijk het beste album. Het is minder laagdrempelig en dat is een aspect wat mij enorm aanspreekt. Hits meebleren vind ik toch vooral wat voor onder de douche, in de kroeg, op een feestje of als je met het gezin in de auto naar Zuid-Europa rijdt.

Het album The Visitors haalde in veel landen de eerste plek in de albumhitlijsten en sleepte heel wat platina binnen. Toch was het album minder succesvol dan de lawine aan hitnoteringen die aan dit album vooraf gingen.
Van The Visitors zijn vier singles getrokken waarvan eigenlijk alleen "One Of Us" wereldwijd een hit werd. "Head over Heels" werd in Nederland nog wel een nummer 1, maar over de rest van de wereld was dit album niet de vertrouwde leverancier van een hele rij aan hits. 

Voor de echte (wat dat ook mag zijn) ABBA-fan wellicht wat mager. De wat meer neutrale muziekliefhebber heeft hier dan een album te pakken met Poprock van een ongekend hoog niveau zonder dat je daarna drie dagen last hebt van oorwurmen.

ABBA-fans willen natuurlijk alles hebben. Ik ken dat wel want dat heb ik met Bob Dylan, The Rolling Stones, The Allman Brothers, Neil Young, Led Zeppelin, Lucinda Williams en helaas nog een hele rij.
Wie een meer algemene muziekliefhebber is en eindelijk toch eens ABBA aan z'n collectie wil toevoegen staat echt voor een simpele keuze. Gewoon een verzamelalbum (daar zijn er van ABBA zat van) met de meezing hits en dan deze The Visitors. Het verzamelalbum voor als er een feestje is en The Visitors is het echt wel waard om een echte luisterbeurt aan te besteden.

Wie 40 jaar geleden goed naar de - overigens schitterende - foto op de hoes keek en teksten wat tot zich liet nemen zal overigens niet verwacht hebben dat dit uitstekende album nog een reguliere opvolger zou krijgen.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten