Het is vandaag de geboortedag van deze Blues gigant. Heel veel platen heb ik niet van Hooker en dat komt omdat ik hem vooral ben gaan waarderen toen ik net aan de CD's was.
Inmiddels heb ik die fase achter mij gelaten, maar van Hooker platen kopen is echt nog wel een dingetje. Dat heeft alles te maken met het bizarre aantal albums dat Hooker heeft gemaakt. Niet te doen om daar 4-5 albums uit te kiezen.
John Lee Hooker werd geboren op 22 augustus maar er is geen uitsluitsel over het jaar. Zowel 1912 als 1917 zijn in de race, maar zelfs 1923 is al eens als serieuze kandidaat naar voren geschoven.
Hooker is geboren in het hart van de Mississippi Delta en alle ingrediënten waren aanwezig om Blues artiest te worden.
Nakomeling van slaven en een groot gezin die om verschillende redenen thuis onderwijs kregen. Muziek en zang was dan ook vooral iets wat de kinderen in de kerk leerde.
Totdat de moeder van Hooker hertrouwde en wel met een Blues muzikant. De eerste interesse was gewekt. Het geheel werd verder geprikkeld toen Hooker van de vriend van z'n zus een gitaar kreeg.
Toch was de thuissituatie voor Hooker niet aangenaam, want op 14 jarige leeftijd loopt hij weg van huis om z'n moeder en stiefvader nooit meer terug te zien.
Een klassiek verhaal waarvan we denken dat ze alleen in films voorkomen. Hooker zocht zijn heil in Memphis-Tennessee en ook die keuze kan er eigenlijk alleen maar een zijn uit een voorspelbaar filmscript.
In Memphis trad de jonge Hooker zo nu en dan op, maar het was vooral een hard bestaan. Ook de oorlog kwam er aan dat was niet de beste periode om je als artiest te ontwikkelen. Tijdens WWII werkt Hooker dan ook in de fabriek om toch aan de kost te komen.
Na de oorlog kwam de carrière van Hooker toch vrij rap in een stroomversnelling en in 1948 bracht hij zijn eerste plaat uit. Dat waren uiteraard nog 78 toeren schellak platen.
In 1959 was het dan de beurt aan het eerste album op vinyl. Deze LP was min of meer een terugblik op de eerste 10 jaar aangevuld met wat nieuw materiaal. Het album heeft de treffende titel House Of The Blues en deze ligt nu op de draaitafel.
Hooker heeft een aantal albums gemaakt die wat meer naar de Folk neigen, maar Hooker is toch vooral een hele, hele grote Blues legende.
De stijl van Hooker noem ik voor het gemak maar babbel Blues. Dit omdat hij half praat en half zingt zoals we dat vooral van de authentieke Delta Blues kennen.
Toch ontwikkelde de stijl van Hooker zich richting Chicago Blues, maar niet zonder er steeds een eigen en eigenzinnige invulling aan te geven.
De Blues die Hooker speelt kan je ook het beste bestempelen als de John Lee Hooker Blues.
Hooker speelde ook samen met veel andere artiesten zoals Bonnie Raitt, Carlos Santana, Robert Cray en Van Morrison.
De discografie die Hooker bij elkaar heeft gespeeld is enorm en een verzameling aanleggen is nauwelijks te doen. In Discogs (de database voor de vinylliefhebber) staan 74 officiële albums. Dat is nog wel te doen maar wat denken van de kleine 500(!!) verzamelalbums die daar staan genoteerd!
Daarbovenop dan nog de singeltjes en 78 toeren platen.....
Stiekem droom ik wel eens van een collectie oude Blues 78 toeren platen en daar zitten natuurlijk ook die van John Lee Hooker bij. Dat is echter helemaal een kansloos verhaal, want wie bij dat soort platen kijkt op Discogs kan zien dat de vraag vele malen hoger is dan het aanbod als dat er al is.
Gelukkig is al die muziek die op 78 toeren platen is uitgebracht ook op gewoon vinyl en CD verschenen en het gaat uiteindelijk toch om de muziek.
Ondanks dat de muziek van Hooker haar wortels heeft in de Delta Blues van begin vorige eeuw heeft veel van zijn muziek een enorme eeuwigheidswaarde.
Schitterende bewijs daarvan is het gebruik van de muziek van Hooker in films en TV-series. Het gebruik van het nummer Boom, Boom in de serie NCIS New Orleans is de meest opvallende:
Boom, boom, boom, boom.
I'm gonna shoot you right down,
Knock you off of your feet,
And take you home with me.
Put you in my house.
Boom, boom, boom, boom.
Boom, boom, boom, boom.
Yeah, yeah, yeah, yeah.
I love to see you strut
When you're walking to me.
When you're talking to me,
That knocks me out.
Boom, boom, boom, boom.
You know I like it like that,
With your baby-talk,
Oh and the way that you walk.
You know it knocks me right down,
Knocks me off of my feet.
Boom, boom, boom, boom.
Yeah, yeah, yeah, yeah.
Oh, oh, oh, oh.
How, how, how, how.
Yeah, yeah, yeah, yeah.
Now, now, now, now.
I'm gonna shoot you right down,
Knock you off of your feet,
And take you home with me.
Put you in my house.
Boom, boom, boom, boom.
Boom, boom, boom, boom.
Yeah, yeah, yeah, yeah.
I love to see you strut
When you're walking to me.
When you're talking to me,
That knocks me out.
Boom, boom, boom, boom.
You know I like it like that,
With your baby-talk,
Oh and the way that you walk.
You know it knocks me right down,
Knocks me off of my feet.
Boom, boom, boom, boom.
Yeah, yeah, yeah, yeah.
Oh, oh, oh, oh.
How, how, how, how.
Yeah, yeah, yeah, yeah.
Now, now, now, now.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten