zaterdag 22 mei 2021

Zaterdag

Voor veel mensen is de zaterdag de fijnste dag van de week. De zondag zit vaak met plichtplegingen en de dag erna moet je al weer werken. 
Dus maar eens vier klassiekers met als thema zaterdag opgezocht:
 
Every Night Is Saturday Night - Barrelhouse
Cuby and the Blizzards en Livin'Blues mogen dan de speerpunten zijn geweest van de Nederlandse Blues scene, maar Barrelhouse heeft verreweg de langste adem.
Al 45 jaar maken ze uitstekende Blues muziek. Ik heb ze eind jaren 70 voor het eerste ergens zien spelen en was gelijk fan. Een aantal leden speelde ook in de begeleidingsband van Oscar Benton. Johnny en Guus Laporte heb ik in die context een paar jaar geleden mogen ontmoeten toen ze Oscar begeleiden bij een miniconcert. Helaas is Oscar vorig jaar overleden.
Barrelhouse houdt de Nederlandse Blues voorlopig nog even hoog en maakt van iedere nacht een zaterdagnacht zoals op Hard To Cover te horen valt.

Saturday Night - Eagles
Wie wel eens - zeker in de eerste jaren - bij een concert is geweest van de Eagles weet dat deze jongens van een doordeweekse dag ook een feestdag kunnen maken.
Ondanks wat wisselen in de samenstelling puilde de Eagles altijd uit van de talenten. Het puilde echter ook uit van de ego's. 
Op Desperado zingen ze "Saturday Night". Het was pas hun tweede album en wie goed luister naar dit nummer hoort al een strijd tussen mannen.
 
Another Saturday Night - Cat Stevens
Cat Stevens ‎speelt eigenlijk uitsluitend eigen nummers maar heeft enkele nummers van andere opgenomen. Morning Has Broken geschreven door Eleanor Farjeon is verreweg de bekendste.
Zelf ben ik een groot fan van Cat Stevens maar "Morning Has Broken" vind ik toch een beetje een zeiknummer. Doe maar lekker zelf liedjes schrijven heb ik toen (1972?) eens ergens geschreven.
Over een andere cover ben ik dan weer wel heel enthousiast. In 1974 bracht Cat het nummer "Another Saturday Night" van Sam Cooke uit. Nu is het als het om zingen gaat ondoenlijk om met Sam Cooke te concurreren, maar Cat gaf een heerlijk eigen en frisse invulling aan deze klassieker.
Helaas is het nummer niet op een regulier studioalbum verschenen en ben je afhankelijk van of een singeltje of een Greastest Hits album.

Saturday In The Park - Chicago
Misschien wel mijn favoriete zaterdag nummer. In een stukje wat ik schreef over multitalent Terry Kath schrijf ik hoe een mooie zaterdag in Central Park de inspiratie voor dit heerlijke nummer is geweest.
"Saturday In The Park" is te vinden op het album Chicago V en is een nummer waar ik altijd mega vrolijk van wordt. 
Zelfs op dagen als vandaag waar het water met de teilen en al omlaag komt.
 
Fijne zaterdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten