zaterdag 14 november 2020

Blackberry Smoke

Postbode kwam net een pakje brengen en wat een heerlijke plaat is dit. Ik doe dit weekend mega relax want ik ga maandag moet er hard gewerkt worden.
Dus lekker plaatjes draaien!

Ik ben deze jongens op het spoor gekomen door Warren Haynes. Deze ken ik natuurlijk van The Allman Brothers en van Gov’t Mule.
Frontman Charlie Starr van Blackberry Smoke heeft wel eens met Gov’t Mule op het podiium gestaan.
Ieder die wel eens met (ex)leden van The Allman Brothers spelen of hebben gespeeld zoek ik altijd op. Meestal is dat wel de moeite.
Is vaak meer dan dik de moeite!
Voorbeeld: Chuck Leveall is een tijdje toetsenist bij The Allman Brothers geweest. Sinds begin 80 ondersteund hij een niet onaardig Brits Rock & Roll bandje. Alle albums speelt hij mee. Leuke prijsvraag:
Welk bandje?
 
Maar zo kan ik nog vele en vele voorbeelden geven.
Samenwerking met muzikant die officieel deel heeft uitgemaakt van The Allman Brothers is bijna een kwaliteitsgarantie.
Daarnaast heeft Blackberry Smoke al meerdere projecten met Lynyrd Skynyrd gedaan.
Daar waar Lynyrd Skynyrd wel wat rauwere Southern Rock speelt is Blackberry Smoke een tikje relaxer.
 
Dit specifieke album leunt ook stevig tegen de Country Rock. Vooral als dat viooltje langskomt. Heerlijk!
De vijf leden van Blackberry Smoke proberen zoals veel Southern Rock bands wat stoer over te komen. In interviews noemen ze zich ook wel een boevenbende.
Maar op dit album zijn het toch eerder aardige boefjes die heerlijk relaxe, zwoele en meeslepende Southern Rock spelen.
Heerlijke stemmen, uitstekende muzikanten die normaal pre-Corona 150 gigs in een jaar deden.
De andere albums en optredens zijn doorgaans ook een stuk steviger dan deze vooral akoestische set.
 
Een geoliede maar vooral gepassioneerde groep muzikanten die in twee decennia een knappe catalogus bij elkaar hebben gespeeld.
Een catalogus die laat zien dat er ruimte is om een geheel eigen invulling te geven binnen de Southern Rock. Top!
Ik had ze in allerlei playlists, maar van deze boeven gaat zeker meer vinyl in de kast komen wat ik er op gezette tijden met plezier uit ga halen.
Ik zet niet snel een album gelijk voor de tweede keer op. Is ook niet goed voor je plaat. Toch een keer gezondigd. Wat is dit een heerlijke plaat!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten