dinsdag 18 februari 2020

Dennis DeYoung

Paradise Theatre? Zou ook een mooie naam zijn voor Facebook. Veel berichten lijken of mensen alleen maar in het paradijs zijn, maar het is eigenlijk één groot theater………. Met berichten over ziekenhuizen probeer ik toch een beetje balans aan te brengen, want het leven is niet alleen maar glimmende racefietsen, eten in restaurants, kattenfilmpjes, nieuwe auto’s, bling, glim en slim. Dat laatste vooral in de vorm van die veel TE makkelijke rekentestjes………….
Krijgen mensen een goed gevoel als ze het goed hebben, maar het doet mij altijd denken aan die Romeinse Legionair die een kiezelsteentje optilt en roept: Het werkt!
Daarmee verwijzend naar de toverdrank die het denkt te hebben genomen.

Zo heb ik toch wat tekst want over Styx kan ik niet zoveel melden.
Ja ik weet dat DeYoung één van de oprichters is.
Ik weet dat de band zoals zoveel bands uit eind jaren 60 begin jaren 70 tweemaal een adempauze hebben gehad.
Ik weet dat de band zoals al die bands met die ontwikkeling meerdere wisselingen heeft ondergaan.
En dat de kwaliteit daardoor in de loop van de jaren toch wat afnam. Ik weet ook dat ze een aantal heerlijke albums hebben gemaakt zoals deze Paradise Theatre.

Styx maakt doorgaans wat brave Pop. Het klinkt zuiver, netjes, afgewogen. Ik kan er twee kantjes enorm van genieten maar het is geen muziek die ik de hele dag kan verdragen.
Neil Young, Led Zeppelin, Allman Bros, Pink Floyd kan ik gewoon 24/7 draaien maar dit is mij voor een hele dag te zoetjes.

Toch is een collectie zonder een paar platen van Styx in mijn ogen niet compleet. Overigens is Styx een van de redenen waarom Kayak in Amerika is mislukt.
Styx was al populair in de VS toen Kayak daar voet aan de grond probeerde te krijgen.
Ja wat moet je als Amerikaan van Kayak vinden als je al een paar albums van Styx hebt gehoord?
Paradise Theatre is een heerlijke plaat voor bij de koffie en heeft ook nog een mooi detail.
Aan kant B is het vinyl geëtst wat voor die tijd best bijzonder was.
Over geëtst vinyl kom ik nog een keer terug. Er zijn namelijk drie varianten: Door de groeven geëtst, een blanco kant met een ets en we hebben “geheime” geëtste boodschappen tussen de uitloop groeven.
Vooral dat laatste is een boeiend fenomeen en door veel vinyl-liefhebbers over het hoofd gezien.
Koffie en nog een kantje Styx en op een telefoontje wachten want de echte wereld is immers meer een theater dan een paradijs!

Happy Birthday Dennis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten