zaterdag 11 januari 2020

The Big Man

Op de een of andere manier ben ik enorm gefascineerd door songs waarin andere artiesten worden genoemd.
En dan heb ik het niet over liefdesrelaties of die juist zijn geëindigd.
Daar zijn er echt duizenden van.

Ik heb het dan over nummers zoals Smoke On The Water van Deep Purple:
“We didn't have much time
Frank Zappa and the Mothers
Were at the best place around”


Of Hey, Hey, My My van Neil Young
“The king is gone but he's not forgotten
Is this the tale of Johnny Rotten? “


Dat Neil Young The Buffalo Spingfield mist blijkt uit:
“I'd like to see those guys again,
And give it a shot.
Maybe now we can show the world,
What we've got.
But I'd just like to play
for the fun we had.
Buffalo Springfield again”


Dat hij z’n maatjes van Crosby, Stills & Nash zat was zorgde dan weer voor een minder sympathieke tekst in Thrasher
“So I got bored and left them there,
They were just deadweight to me
Better down the road
without that load”


Dylan zingt over een Rolling Stone en Nils Lofgren zong:
“I'm not Bob Dylan
But I never miss a beat
I ain't no philosopher
I dance in the street"


Zonder te zoeken kan ik hier echt de rest van de dag mee vullen.
Er is echter één regel die voor mij boven alles uitsteekt:
‘And the Big Man joined the band”
Het komt uit Tenth Avenue Freeze Out van Bruce Springsteen van het album Born To Run.
Het nummer gaat over het samenbrengen van de legendarische E-Street Band.
Met The Big Man bedoeld Bruce natuurlijk Clarence Clemons de imposante saxofonist.

Helaas speelt Clarence al een kleine tien jaar in de Rock & Roll hemel.
Binnen de Rock & Roll is Clarence voor mij toch wel een van de grootste en het predicaat Big Man is dan ook een soort van eretitel.
Niet alleen muzikaal maar ook qua podium performance was Clarence een geweldenaar.
Het meest heeft mij altijd gefascineerd de enorme bevlogenheid. Het leek wel of Bruce en Clarence een soort van verliefd op elkaar waren. Niet in romantische zin, maar meer in een soort van professionele adoratie.

Zoek maar eens een interview van Bruce op hoe hij over Clarence praat.
Mooi dat naast de honderden bijdrages van Clarence het laatste couplet van Tenth Avenue Freeze Out nooit verloren zal gaan:

When the change was made uptown
And the Big Man joined the band
From the coastline to the city
All the little pretties raise their hands
I'm gonna sit back right easy and laugh
When Scooter and the Big Man bust this city in half
With the Tenth Avenue freeze-out
Tenth Avenue freeze-out 


Clarence Happy Birthday wherever you are: Happy Birthday


Geen opmerkingen:

Een reactie posten