dinsdag 21 januari 2020

De jeugd

Greta van Fleet en The Teskey Brothers zijn twee jonge bandjes met beide nog een beperkte discografie.
Van beide jonge bandjes heb ik inmiddels alles wat op vinyl is verschenen. Het zijn twee muziekstijlen die wat uit elkaar liggen maar beide wel raakvlakken hebben met de Blues
Bij Greta van Fleet ligt de nadruk op Hardrock en Bluesrock terwijl bij The Teskey Brothers vooral de (blue-eyed) soul omarmen maar ook flirten met de Bluesrock.
Greta gaat doorgaans voor wat hoger tempo en Teskey gaat wat meer voor slow.
Onmiskenbaar moet je aan Led Zeppelin denken als je sommige nummers van Greta van Fleet hoort.
Zo moet je ook beslist aan Otis Redding denken als je The Teskey Brothers hoort.
Is dat goed?
Is dat slecht?
Ik vind het prima want iedere band heeft zich door een ander laten inspireren en wat voor stem iemand heeft kan hij al helemaal niks aan doen.
En als ik een lijstje ga maken waar de Beatles alles vandaan hebben gehaald van Berry tot Bach dan blijft er van de vier van Liverpool ook niet veel over als vernieuwers.

Sowieso handig als de Led Zeppelin fans hun mond houden want als er één band is die graag wat leende waren zij het wel.
En verder is het heel simpel: Led Zeppelin bestaat niet meer en Otis Redding is al een tijdje dood.
Overigens van beide ben ik een groot fan maar hoe er soms in zowel de pers als media wordt gereageerd doet wel eens de wenkbrauwen fronzen.

Vreemd is aan het geheel de inconsistentie bij de muziekpers en de oude garde.
The Teskey Brothers worden geroemd om hun mooie soul die aan Otis moet denken en Greta van Fleet krijgt best veel kritiek dat het teveel op Led Zeppelin zou lijken.
Sterker regelmatig wordt de ene echt de hemel ingeprezen en de ander verketterd.
Raar.

Voor mij geven beide bands mij het gevoel of ik weer twintig ben. Pure muziek met grote eeuwigheidswaarde.
Het is beide recht voor z’n raap. Het is allebei puur. Beide met geweldige zangers. Beide met uitstekende muzikanten.
Bij Greta van Fleet kunnen ze allemaal het hoge tempo aan als dat moet en bij The Teskey Brothers zijn ze allen meester in slow al dat gewenst is.
Ik lees best veel albumrecensies maar vooral als kennisgeving dat er iets nieuws is. Wat ik van een album vind bepaal ik graag zelf.
Net zoals jullie een plaat niet goed hoeven te vinden die ik wel geweldig vind. Maar als ik zo nu en dan iemand een tip geef is dat leuk! Een tip voor iets nieuws of een tip voor iets ouds om dat weer eens op te pakken.

Nou genoeg geleuter bij de koffie.

Het woord is aan de jeugd:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten