donderdag 21 november 2019

De Kringloopwinkelblues

Als ik in sommige vinyl-groepen kijk wat sommige in de kringloopwinkel scoren ben ik echt verbaasd.
Met uitzondering van een paar behoorlijke Jazz-platen in al die jaren nog niks bijzonders gevonden.
Ik ga er ook niet meer speciaal voor op pad. 
In bakken struinen vind ik heerlijk maar er moet wel enige kans zijn dat ik iets fatsoenlijks tegen kom.

En vandaag had ik zowaar wat mazzel.

Drie platen samen voor 1,50

Moest ik contant betalen. Zeg ik tegen die gast: Deze twee (de platen van Johnny) snap ik maar waarom ik deze (Muziek Mozaïek) ook contant moet betalen snap ik niet.
Het kwartje viel niet bij hem.
Als je grappen uit moet leggen zijn ze blijkbaar niet zo goed.

Tweemaal Cash. Vinyl in uitstekende staat en een hoes met een knakje en de ander de lijmrand los.
De derde plaat is van een platenwinkel die we in Rotterdam hebben gehad.
Dit is een van de winkels die er voor gezorgd heeft dat vrouwen nooit vanwege mijn geld op mij gevallen zijn.
Bizar hoeveel plaatsen je toen in Rotterdam platen kon kopen. Ook bizar wat een poen ik daar achter gelaten heb!
Ik heb geen eens gekeken wat voor muziek er op deze plaat staat. In die winkel heb ik vele uren doorgebracht. 
Als ik maar twee juutjes (joetjes) in m’n zak dan pakte ik wel 40 keer een plaat waarvan ik dacht deze te gaan kopen en zetten er weer 39 keer een terug.
M’n tante werkte in die jaren op de platenafdeling van de Galerie Modern en daar ging ik dan gratis koffie drinken en de nieuwste singletjes luisteren.
Ik sjouwde op een zaterdag wel 20 winkels af waar je platen kon kopen! Slenterde ik de hele dag door de stad.
 
Sowieso hadden alle warenhuizen een grote platenafdeling: Bijenkorf, V&D, Galerie Modern, aantal filialen Radio Modern, Radio Star en later de meer underground platenwinkels waar je die fijne bootlegs kon kopen en hele speciale sigaretten rookte.

Als ik al m’n geld wat ik in lp’s, cd’s, tape’s, apparatuur, muziektijdschriften en concerten heb gestopt opzij had gelegd, dan plaatste ik dit bericht nu van mijn luxe jacht in San Tropez.
Maar ja, al die muziek heeft wel een grote bijdrage geleverd voor wat en wie ik ben. Verder heb ik nooit last van de Ik-mis-een-grote-boot-Blues.
 
Ik heb hooguit wel eens last van een beetje Kringloopwinkelblues.
Vandaag iets minder.
Dat dan weer wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten