zondag 25 november 2018

16 iconen

Boodschappen gedaan, stoofvlees voor vanavond staat in de oven (het huis ruikt heerlijk) en ook aan een aantal andere verplichtingen gedaan.
Even 16 iconische albums uit de kast getrokken. Welke top 100 desnoods top 250 albumlijst je ook pakt. Deze 16 staan er zeker in! Op zeker.
Allemaal in de top 100 van The Vinyl Buyers Bible. Top 250 van de Rolling Stone en al die andere gerenommeerde lijstjes. Ik beweer niet dat dit de 16 beste zijn! Smaken verschillen en ook een bui waarin je bent heeft invloed.

Gewoon een random handje van 16 albums genomen uit de top 250 albums. We gaan naar het einde van het jaar dus het gaat weer tijd worden voor lijstjes. Als je kijkt naar de lijsten albums aller tijden staat er veel in uit de jaren 70 en 80. Veel? Nagenoeg alles! Als ik nu over 30 jaar (ik wil 94 worden) weer zo’n foto maak.
Welke albums van de laatste 20 jaar gaan dan OP ZEKER die top 250 halen? Ik ben constant op zoek naar nieuwe muziek, maar bij muziek moet ik wel het gevoel hebben dat ik dat over 5, 10, 20 jaar nog draai. Ik koop geen nieuw album als ik denk dat het na één seizoen wel klaar is. De vluchtige niemendalletjes (kan ook lekker zijn) hoor ik wel op de radio in de auto. Prima. Lekker meezingen met een zomerhit die je daarna nooit meer hoeft te horen.

Maar welke recente muziek gaat de komende jaren in dit soort lijstjes komen en moet ik mijn spaarvarken aan opofferen? Het kan toch niet zijn dat over 20 jaar dit soort lijsten nog steeds door Pink Floyd, Beatles, Stones, Led Zeppelin beheerst worden?
Of wel? Was dat allemaal zo uniek dat de vluchtige zap-wereld waarin we NU leven geen ruimte en tijd meer biedt om klassiekers te maken?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten