donderdag 20 mei 2021

Boudewijn de Groot

Vorige maand maakte de vandaag jarige Boudewijn bekend te stoppen met optredens. Iedere muziekliefhebber zal dat betreuren, ook al ben je niet zo van het Nederlandse lied.
Een genre wat De Groot in een kleine 60 (!!) jaar beslist naar een hoger niveau heeft weten te tillen. Soms wat humor en uiteraard liefde maar ook ruimte voor kritiek op de maatschappij.
 
Een schitterende catalogus heeft Boudewijn bij elkaar gespeeld en gezongen, maar één album springt er voor mij steeds uit.
Ik ben al 50 jaar een enthousiast muziekliefhebber maar zit ook al 50 jaar op de racefiets. Toen het album Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser in 1973 uitkwam ben ik daar door mijn omgeving regelmatig mee geplaagd. 
In plaats van mij tegen de plagerij te verzetten heb ik het album omarmt en daar heb ik nog steeds geen spijt van wat het is een heel puik album.
 
Ik was niet de enige die het album omarmde want het is een van de drie albums van Boudewijn die platina haalde. 
Vandaag is het zo te zien aardig weer maar voor enthousiaste fietsers is het niet het leukste voorjaar. Veel wind en lage temperaturen en menig collega fietser zal zich de afgelopen maanden dan ook regelmatig hebben afgevraagd: "Hoe sterk is de eenzame fietser?"
 
Naast de feitelijke vraag blijft het ook een zeer fraaie metafoor voor alles wat we aan ongemak en tegenslagen in het leven tegen kunnen komen.
 
Album is bijna 50 jaar oud maar is nog steeds een pareltje onder de parels..........

Boudewijn Fijne Verjaardag!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten