vrijdag 21 februari 2020

Dag van de Moedertaal

Ik draai relatief weinig Nederlandstalige muziek. Niet omdat ik het niet goed vind, maar op de een of andere manier kan ik Nederlandstalige muziek niet als achtergrond gebruiken.
Ik moet vandaag nog een zakelijk voorstel schrijven. Zijn misschien 3 A4tjes maar dat moet ik echt niet doen met Nederlandstalige muziek op de achtergrond. Komt er geen letter op papier.
Maar eerst maar eens ontbijt en koffie.
Ik heb 8 stuks Moedertaal uit de kast gehaald.

Het Goede Doel
Met name in de jaren 80 waren ze niet uit de hitlijsten weg te slaan. Geweldige nummers zoals “In Het Leven”, “Gijzelaar”, “Vriendschap” en “BelgiĆ«”
Na een dozijn jaren succes ging de band uit elkaar maar in 2007 stroomde bij Henk & Henk het bloed toch teveel door de muziek-aderen. Sindsdien hebben ze weer een paar albums gemaakt. Ze zijn niet meer zo nadrukkelijk aanwezig als in de 80er jaren en een beetje jammer is dat wel. Toch?

Dimitrie van Toren
Bij het grote publiek wat minder bekend en hoewel hij een aantal hits heeft gehad was dat van deze troubadour nauwelijks een doel.
Natuurlijk moet er geld verdient worden maar dat deed Dimitrie toch het liefst in kleine zalen. Ik heb hem een keer op zien treden en dat was meer dan de moeite waard. Mooie kleine liedjes!
Dimitrie is een jaar of vijf geleden overleden aan kanker.

Frank Boeijen
Eigenlijk kan mij dit niet boeien. Is per ongeluk in de kast gekomen. Een keer een collectie van iemand overgenomen en de dubbelen en niet leuk als partij weer verkocht. Frank had zich in de kelder verstopt en is achtergebleven.
Ga het vandaag toch een keer draaien.

Boudewijn De Groot
Het is bijna ondenkbaar als je 8 Nederlandstalige platen uit de kast trekt daar niks tussen zit van Boudewijn de Groot.
Wat een geweldige platen heeft deze man gemaakt en hij heeft ook een stem die niet snel gaat vervelen.
Dit album kwam uit toen ik net aan wielrennen deed. Daar ben ik wel een paar keer mee geplaagd. Ook met die borsten van tante Julia………..maar dat vertel ik wel een andere keer!
Klassiek album dit!
Boudewijn heeft recent bekend gemaakt niet meer op te treden. Ik ken heel wat mensen die dat echt heel, heel jammer vinden.

Shaffy & List
Wat voor Boudewijn geldt is natuurlijk ook op dit geweldige duo van toepassing. Onwaarschijnlijk hoe deze twee artiesten elkaar konden inspireren. !
De combinatie van hun stemmen is echt prachtig. De wat chique List met de wat rauwe Shaffy. Mooier kon het niet worden. Afgelopen december was het al weer 10 jaar geleden dat we van Ramses afscheid hebben genomen……...

Nachtwerk
Een project van Henny Vrienten, Boudewijn de Groot en George Kooijmans. Dit drietal met ieder een geweldige historie in de Nederlandse muziekwereld hebben twee puike platen afgeleverd.
Het zijn natuurlijk allemaal bejaarde heren dus of er nog een vervolg komt is maar de vraag.
De twee albums die ze gemaakt hebben zijn echter om te smullen.

Drukwerk
Ik krijg altijd pukkeltjes van 010-020 discussies. Als Rotterdammert ben ik al 25 jaar met een Amsterdams maissie getrouwd en nog steeds gelukkig. En Drukwerk vind dik gewoon heel, heel leuk! PUNT!

Van Piekeren
Ik heb over dit album al eens zeer uitvoerig geschreven. Wat een heerlijke plaat en waarom hebben deze jongens niet een wat hogere status? Dit album blijft toch wel overeind tussen die andere zeven platen?
Mooie en soms wat gekke liedjes……………

Nou ik lust nog wel een bakkie pleur met een kaakie

Weet iemand trouwens wanneer de dag van de vadertaal is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten