dinsdag 14 januari 2020

Dave Grohl

Grappig dat ik dit soort muzikanten altijd als broekjes ben blijven zien.
Toch zet de jarige Dave vandaag weer een stap naar de 60.
Grohl is een interessante gast en heeft wel een heel bijzondere move gemaakt in z’n carrière. Na vier jaar achter de drumkit bij Scream kwam hij terecht bij Nirvana.
Ik ben niet zo’n Nirvana kenner maar volgens mij heeft hij alleen aan het eerste album niet meegewerkt.
In de overgang van Scream naar Nirvana maakte Grohl ook het soloalbum Pocketwatch wat alleen op cassette is uitgebracht.
Er circuleren wel cd’s en lp’s van rond maar dat zijn illegale kopieën en zeker geen offciele uitgaves. Neemt niet weg dat als dit album alsnog officieel op vinyl uit gaat komen het zijn weg wel zal vinden naar de fans. Originele cassettes verhuizen van eigenaar voor 200 Euro!

Grohl speelde tot het einde bij Nirvana en toen de groep na de tragische dood van Kurt Cobain werd opgeheven verhuisde Grohl naar de Foo Fighters.
Maar hij ging daar niet achter de drumkit zitten, maar werd voorman met gitaar en neemt ook de zang voor z’n rekening.
Er zijn meer drummers die kunnen zingen en er zijn ook meer drummers die gitaar kunnen spelen.
Toch een opmerkelijke keuze maar ook niet zonder succes. Onder de liefhebbers van Grunge en Hard-Rock doen de Foo Fighters het heel erg goed en al hun albums krijgen zeer positieve kritieken met beoordelingen van 4 en 5 sterren.

Maar wakker worden doe ik vandaag met wellicht het allerbeste Unplugged concert wat er ooit gemaakt is.
Ja die van Neil Young, Eric Clapton, Pearl Jam, Alice in Chains, Alicia Keys en Plant & Page waren allemaal geweldig. Fantastisch. Sowieso vond ik de unplugged serie geweldig.
Maar dit optreden van Nirvana is wat mij betreft wereldkampioen Unplugged.

Dave Grohl speelt natuurlijk mee op deze lastige akoestische set en doet precies wat er van hem verwacht mag worden. Mooi ingetogen en toch strak drummen.
Wat een album is dit toch…………..
Jaren draaide ik dit op youtube maar vorig jaar (geïnspireerd door mijn dochter) toch maar op vinyl gekocht. Beter!
Vinyl past zo goed bij de sfeer van een Unplugged concert!

Dave Happy Birthday!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten