Deze cijfercombinatie staat symbool voor de cannabiscultuur. Het is de Amerikaanse notie van de datum 20-4 of wel 20 april. We moeten terug naar begin jaren 70 als tiener om 4:20 na school een joint rookte en de traditie ten aanzien van het getal (datum, tijd) begint te ontstaan.
Hoewel wij in Nederland zeer vrij zijn ten aanzien van het gebruik van softdrugs, is de viering van 420 bij ons nauwelijks aan de orde. Misschien ook wel juist omdat we hier zo makkelijk zijn.
In andere landen wordt 420 namelijk ook gebruikt als protest te het verbod op softdrugs.
Wellicht als in Amsterdam de vele coffeeshops niet meer door toeristen bezocht mogen worden dat we in Nederland 420 breed gaan vieren. Google maar eens met "celebrating 420" en je zal verbaasd zijn hoe in andere landen dit gevierd wordt.
Muziek en drugs zijn bijna onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Veel schitterende muziek is gemaakt onder invloed van drugs en heel veel muziek is gemaakt met als thema drugs. Soms wel een heel album vol zoals het schitterende maar gitzwarte Tonight's the Night van Neil Young uit 1975.
Voor vandaag laat ik echter de keuze vallen op één heel specifiek nummer van Bob Dylan. In het nummer "Rainy Day Women ♯12 & 35" haalt Dylan een woordgrap uit die niet bij een ieder in de smaak viel. Vooral de wat fanatieke Bijbel aanhangers die in titel van het nummer verwijzingen zagen naar de Bijbel wisten het nummer niet te waarderen
De verhaallijn van het nummer is vrij simpel. Het maakt niet uit of je goed of slecht doet je wordt toch wel gestenigd. In het Engels: They'll stone ya.
Ieder couplet eindigt Dylan dan ook dat iedereen maar gestenigd moet worden. In het Engels werd dat: Everybody must get stoned. Was dit een oproep om iedereen een steen naar z'n kop te gooien of dat iedereen maar een joint op moet steken?
Het nummer werd al snel op veel radiozenders verboden en Dylan verklaart bij een optreden dat hij nooit drugsongs zal maken. Het is echter ondenkbaar dat een intelligente woordenkunstenaar als Dylan onbewust zo'n regel heeft gebruikt. Wellicht moest de nog jonge Dylan van de platenmaatschappij een beetje gas terug nemen. Het is ook niet ondenkbaar dat hij toch wat geschrokken is van de impact van deze "duivelse" woordgrap.
Overigens is het nummer mega actueel als je kijkt hoe je er op social media van langs kan krijgen. Het maakt niet uit wat mensen doen of ze krijgen wel een digitale steen op hun kop.
Het nummer verscheen voor het eerst op het meesterwerk Blonde On Blonde. Misschien wel Dylan's meest briljante album met nog wel wat nummers waar wel om te doen was.
Uiteraard staat Blonde On Blonde hier in de kast, maar voor bij de koffie kies ik echter voor een verzamelaar namelijk Bob Dylan's Greatest Hits 2.
Deze verzamelaar verscheen in 1967 speciaal voor de Europese markt. De meeste exemplaren zijn ook in Nederland geperst.
Toen in 1971 in de VS het dubbelalbum Bob Dylan's Greatest Hits Vol.II verscheen met een totaal andere tracklist moest er voor de Europese markt een truukje worden uitgehaald. Dat dubbelalbum kreeg voor de Europese markt om verwarring te voorkomen de titel Bob Dylan More Greatest Hits en is vooral bekend als More.
Misschien is More wel de beste verzamelaar die er van Dylan is gemaakt.
Toch bij de koffie even - voor vandaag omwille van 420 en het nummer "Rainy Day Woman Nr. 12 & 35" - deze Bob Dylan's Greatest Hits 2.
Deze verzamelaar bevat overigens nog een aantal pareltjes zoals "Just Like A Woman", "Chimes Of Freedom" en "Gates Of Eden".
Lekker.............koffie erbij en er is vast nog ergens een chocolade eitje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten