donderdag 21 maart 2024

50 jaar Buddha and the Chocolate Box

Zoals ik al eens eerder schreef op deze blog werd ik als dromerige puber begin 70er jaren door Cat Stevens de muziek ingetrokken. Het was vooral de hit "Tuesday's Dead" die mij enorm fascineerde. Heerlijk ritme en een wat mysterieuze tekst. Ik moest en zou dat nummer als plaat hebben en gewapend met mijn - als zaterdaghulp bij de Simon de Wit - zuur verdiende geld trok ik naar de platenwinkel om mijn eerste plaat te kopen.

Helaas was het album Teaser And The Firecat waar "Tuesday's Dead" op te vinden is uitverkocht. Met lege handen naar huis was geen optie want het geld branden in mijn zak. Dus ik naar huis met het album Tea For The Tillerman. Geweldige keuze want het sloot naadloos aan op mijn gevoelsleven van zoekende puber. Ook de mismatch met mijn vader, de ontdekking van de liefde en zorgen om de toekomst van onze aarde waren thema's op dit album die mij raakte.

Al snel had ik alle albums van Cat Stevens en ieder nieuw album dat verscheen werd direct aan de collectie toegevoegd. Zo ook deze vandaag jarige Buddha and the Chocolate Box. Gelijk gekocht.

Wat direct opvalt is de zeer fraaie hoes met stripverhaal en een zogenaamd chocoladedoos. Uiteraard is een fraaie hoes mooi meegenomen, maar het gaat natuurlijk om de muziek.

Dit achtste album van Cat blijft zeker anderhalve ster achter ten opzichte van het meesterwerk Tea For The Tillerman, maar is toch wel een beetje ondergewaardeerd.
Het was de zoektocht van Cat Stevens die mij altijd heeft aangesproken. Een zoektocht die weerspiegeld werd in zijn muziek. Toen Cat zich bekeerde tot de Islam en zich Yusuf noemde vond hij blijkbaar rust en dat is doorgaans dodelijk voor nieuwsgierigheid en creativiteit.

Zijn eerste treden bij de Islam kon ik ook moeilijk enthousiast over worden. Gelukkig heeft hij daar een weg gevonden die hem zelfs een groot aantal maatschappelijke onderscheidingen heeft opgeleverd. 

Als Yusuf heeft Cat een aantal albums gemaakt maar hij leefde tot 2017 toch vooral een wat teruggetrokken bestaan. De laatste jaren treed Cat weer wat meer op de voorgrond met als resultaat een paar geslaagde albums. Op de recente albums mis ik echter toch de zoekende Cat Stevens die we juist wel horen op deze Buddha and the Chocolate Box.

De schoonheid van de zoektocht naar de gouden pot aan het eind van de regenboog wint het bij mij namelijk van de pot met goud. Mensen met een pot met goud komen niet meer in beweging. Ze beschermen hun pot zodat ze die niet kwijt raken. Ze gaan bezit verheffen boven beleven.
Muzikaal zijn de recente albums van Cat Stevens pareltjes, maar ik hoor toch liever deze Buddha and the Chocolate Box.

Had ik dan liever gehad dat Cat een boeddhist was geworden? Nee zeker niet. Ik had liever gehad dat hij was blijven zoeken. Daarnaast ziet Cat Stevens muziek als een belangrijke vredesstichter en ook dat blijf ik een geweldig thema vinden:

Music:

Take a look at the world
Think about how it will end
Thered be no wars in the world
If everybody joined the band
Think about the light in your eyes
Think about what you should know
Thered be no wars in the world
If everybody joined in the show Oh Oh

Think about the light in your eyes
Think about what you should know
Thered be no wars in the world
If everybody joined in the show
In the show

Geen opmerkingen:

Een reactie posten